60 lat katalogu IKEA

Data publikacji: październik 2010

 

Przed sześćdziesięciu laty ukazał się pierwszy katalog IKEA – wówczas jego nakład wyniósł 250 tys. egzemplarzy i stanowił dziewięciostronicowy dodatek szwedzkiego dziennika. Dziś katalog wygląda zupełnie inaczej niż w 1951 roku. Idzie z duchem czasu i dotrzymuje kroku zmieniającym się gustom społeczeństwa, ale udało mu się zachować swój pierwotny charakter – nadal drukowany jest na bezchlorowym papierze.

 
© IKEA

W roku 1951 IKEA rozpoczęła sprzedaż wysyłkową i wystartowała ze swoim pierwszym katalogiem, który początkowo zamieszczany był w postaci dodatku do szwedzkiego dziennika. Już rok później katalog IKEA poświęcony został wyłącznie tematowi wyposażenia wnętrz. W 1964 roku publikacja osiągnęła nakład w wysokości blisko 2 mln egzemplarzy i trafiła również na rynek norweski.

Już w 1999 roku pojawiała się w Stanach Zjednoczonych pierwsza internetowa wersja katalogu (dostępna później także w innych krajach). Od roku 2000 IKEA drukuje swój katalog wyłącznie w technologii cyfrowej. Dzięki temu wyeliminowano konieczność wykorzystywania przy produkcji chemikaliów i folii. W Polsce szwedzki producent mebli pojawił się w 1991 roku, wraz z nim otrzymaliśmy polską wersję katalogu. 23 sierpnia ruszyła dystrybucja katalogu IKEA 2011, który w ciągu trzech tygodni trafił do około 5 milionów gospodarstw domowych w naszym kraju.

 
Wszystko pod ręką

Katalog IKEA przez lata ewoluował i obecnie dostępny jest również jako aplikacja na iPhone’a, iPada oraz iPodTouch – za darmo i w każdej wersji językowej. Katalog w wersji online można również zobaczyć na ponad dwudziestu innych urządzeniach mobilnych, jak: Google Android, BlackBerry oraz Microsoft Windows Mobile 7. Co ciekawe, cyfrowa wersja publikacji została wyróżniona w Cannes nagrodą Gold Cyber Lion w kategorii Mobile Advertising.

 
Wydanie na rok 2011

Katalog IKEA 2011 ukazał się w nakładzie blisko 198 mln egzemplarzy, w 39 krajach, w 29 wersjach językowych. Tym samym, zalicza się do najbardziej rozpowszechnionych, komercyjnych produktów poligraficznych na świecie. Przy jego produkcji pracuje aż 260 pracowników IKEA Communications w Älmhult (Szwecja). Okres między październikiem i marcem to bardzo gorący czas dla tego małego miasteczka, ponieważ właśnie w tym czasie w siedzibie IKEA trwają prace nad stworzeniem aranżacji wnętrz i sesje zdjęciowe. Prawie 260 aranżacji powstaje w studiu fotograficznym o powierzchni 8 tys. m². W stworzenie zdjęć do katalogu zaangażowanych jest 13 fotografów. Najlepsze zdjęcia z 4 tys. różnych fotografii można w efekcie końcowym zobaczyć na stronach katalogu IKEA. W projekt zaangażowanych jest również aż 28 drukarń i 9 dostawców papieru.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Gallus z nowym cyfrowym systemem do druku etykiet dla początkujących

Przed dwoma laty ponad 800 odwiedzających przybyło z całego świata do St. Gallen na „Gallus Innovation Days 2016”. W tym roku Gallus, jako część grupy Heidelberg, rozwinął tę koncepcję na jeszcze większej przestrzeni wystawowej. W ramach „Gallus Innovation Days 2018” eksperci poligraficzni z firm Gallus i Heidelberg pokazali, jak cyfryzacja zmienia biznes etykietowy i jak można wspierać tę drastyczną przemysłową zmianę paradygmatu. Pod hasłem „Solutions for Printing Champions” Gallus zaprezentował rozmaite innowacje produktowe.

Reklama

Ankieta

Czy poligrafia ma już kryzys za sobą?

Jest zdecydowanie lepiej
Ciągle jest ciężko
Najgorsze jeszcze przed nami
W ogóle nie doświadczyliśmy kryzysu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty