Kalendarium

25-29.09.2018 · Polagra-Tech

1.10.2018 · Art of Color

1-4.10.2018 · Taropak, Poznań

1-4.10.2018 · 4PrintWeek, Poznań

60 lat katalogu IKEA

Data publikacji: październik 2010

 

Przed sześćdziesięciu laty ukazał się pierwszy katalog IKEA – wówczas jego nakład wyniósł 250 tys. egzemplarzy i stanowił dziewięciostronicowy dodatek szwedzkiego dziennika. Dziś katalog wygląda zupełnie inaczej niż w 1951 roku. Idzie z duchem czasu i dotrzymuje kroku zmieniającym się gustom społeczeństwa, ale udało mu się zachować swój pierwotny charakter – nadal drukowany jest na bezchlorowym papierze.

 
© IKEA

W roku 1951 IKEA rozpoczęła sprzedaż wysyłkową i wystartowała ze swoim pierwszym katalogiem, który początkowo zamieszczany był w postaci dodatku do szwedzkiego dziennika. Już rok później katalog IKEA poświęcony został wyłącznie tematowi wyposażenia wnętrz. W 1964 roku publikacja osiągnęła nakład w wysokości blisko 2 mln egzemplarzy i trafiła również na rynek norweski.

Już w 1999 roku pojawiała się w Stanach Zjednoczonych pierwsza internetowa wersja katalogu (dostępna później także w innych krajach). Od roku 2000 IKEA drukuje swój katalog wyłącznie w technologii cyfrowej. Dzięki temu wyeliminowano konieczność wykorzystywania przy produkcji chemikaliów i folii. W Polsce szwedzki producent mebli pojawił się w 1991 roku, wraz z nim otrzymaliśmy polską wersję katalogu. 23 sierpnia ruszyła dystrybucja katalogu IKEA 2011, który w ciągu trzech tygodni trafił do około 5 milionów gospodarstw domowych w naszym kraju.

 
Wszystko pod ręką

Katalog IKEA przez lata ewoluował i obecnie dostępny jest również jako aplikacja na iPhone’a, iPada oraz iPodTouch – za darmo i w każdej wersji językowej. Katalog w wersji online można również zobaczyć na ponad dwudziestu innych urządzeniach mobilnych, jak: Google Android, BlackBerry oraz Microsoft Windows Mobile 7. Co ciekawe, cyfrowa wersja publikacji została wyróżniona w Cannes nagrodą Gold Cyber Lion w kategorii Mobile Advertising.

 
Wydanie na rok 2011

Katalog IKEA 2011 ukazał się w nakładzie blisko 198 mln egzemplarzy, w 39 krajach, w 29 wersjach językowych. Tym samym, zalicza się do najbardziej rozpowszechnionych, komercyjnych produktów poligraficznych na świecie. Przy jego produkcji pracuje aż 260 pracowników IKEA Communications w Älmhult (Szwecja). Okres między październikiem i marcem to bardzo gorący czas dla tego małego miasteczka, ponieważ właśnie w tym czasie w siedzibie IKEA trwają prace nad stworzeniem aranżacji wnętrz i sesje zdjęciowe. Prawie 260 aranżacji powstaje w studiu fotograficznym o powierzchni 8 tys. m². W stworzenie zdjęć do katalogu zaangażowanych jest 13 fotografów. Najlepsze zdjęcia z 4 tys. różnych fotografii można w efekcie końcowym zobaczyć na stronach katalogu IKEA. W projekt zaangażowanych jest również aż 28 drukarń i 9 dostawców papieru.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Strzelić sobie w cyfrowe kolano…

Cyfrowa transformacja obejmuje również media drukowane i cyfrowe. Media drukowane, a w szczególności magazyny takie jak PRINT & PUBLISHING, żyją z dobrego contentu. Zatem alternatywą dla wersji drukowanej jest wersja cyfrowa lub on-line. Część budżetów z wersji drukowanych przenoszone jest do świata cyfrowych mediów. Jednak kompensacja obrotu jeden do jednego z druku do wersji cyfrowej jest na tą chwilę raczej nierealna. W obliczu tego, rzecz jasna, również i my, prasa drukowana, zmieniamy trend i uzupełniamy portfolio o cyfrowe narzędzia.

Reklama

Ankieta

Czy poligrafia ma już kryzys za sobą?

Jest zdecydowanie lepiej
Ciągle jest ciężko
Najgorsze jeszcze przed nami
W ogóle nie doświadczyliśmy kryzysu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty