Kalendarium

11-13.01.2022 · Viscom, Duesseldorf

16-18.02.2022 · Rema Days, Nadarzyn

15-17.03.2022 · InPrint, Monachium

26-29.04.2022 · Labelexpo, Bruksela

31.05.-03.06.2022 · FESPA, Berlin

60 lat katalogu IKEA

Data publikacji: październik 2010

 

Przed sześćdziesięciu laty ukazał się pierwszy katalog IKEA – wówczas jego nakład wyniósł 250 tys. egzemplarzy i stanowił dziewięciostronicowy dodatek szwedzkiego dziennika. Dziś katalog wygląda zupełnie inaczej niż w 1951 roku. Idzie z duchem czasu i dotrzymuje kroku zmieniającym się gustom społeczeństwa, ale udało mu się zachować swój pierwotny charakter – nadal drukowany jest na bezchlorowym papierze.

 
© IKEA

W roku 1951 IKEA rozpoczęła sprzedaż wysyłkową i wystartowała ze swoim pierwszym katalogiem, który początkowo zamieszczany był w postaci dodatku do szwedzkiego dziennika. Już rok później katalog IKEA poświęcony został wyłącznie tematowi wyposażenia wnętrz. W 1964 roku publikacja osiągnęła nakład w wysokości blisko 2 mln egzemplarzy i trafiła również na rynek norweski.

Już w 1999 roku pojawiała się w Stanach Zjednoczonych pierwsza internetowa wersja katalogu (dostępna później także w innych krajach). Od roku 2000 IKEA drukuje swój katalog wyłącznie w technologii cyfrowej. Dzięki temu wyeliminowano konieczność wykorzystywania przy produkcji chemikaliów i folii. W Polsce szwedzki producent mebli pojawił się w 1991 roku, wraz z nim otrzymaliśmy polską wersję katalogu. 23 sierpnia ruszyła dystrybucja katalogu IKEA 2011, który w ciągu trzech tygodni trafił do około 5 milionów gospodarstw domowych w naszym kraju.

 
Wszystko pod ręką

Katalog IKEA przez lata ewoluował i obecnie dostępny jest również jako aplikacja na iPhone’a, iPada oraz iPodTouch – za darmo i w każdej wersji językowej. Katalog w wersji online można również zobaczyć na ponad dwudziestu innych urządzeniach mobilnych, jak: Google Android, BlackBerry oraz Microsoft Windows Mobile 7. Co ciekawe, cyfrowa wersja publikacji została wyróżniona w Cannes nagrodą Gold Cyber Lion w kategorii Mobile Advertising.

 
Wydanie na rok 2011

Katalog IKEA 2011 ukazał się w nakładzie blisko 198 mln egzemplarzy, w 39 krajach, w 29 wersjach językowych. Tym samym, zalicza się do najbardziej rozpowszechnionych, komercyjnych produktów poligraficznych na świecie. Przy jego produkcji pracuje aż 260 pracowników IKEA Communications w Älmhult (Szwecja). Okres między październikiem i marcem to bardzo gorący czas dla tego małego miasteczka, ponieważ właśnie w tym czasie w siedzibie IKEA trwają prace nad stworzeniem aranżacji wnętrz i sesje zdjęciowe. Prawie 260 aranżacji powstaje w studiu fotograficznym o powierzchni 8 tys. m². W stworzenie zdjęć do katalogu zaangażowanych jest 13 fotografów. Najlepsze zdjęcia z 4 tys. różnych fotografii można w efekcie końcowym zobaczyć na stronach katalogu IKEA. W projekt zaangażowanych jest również aż 28 drukarń i 9 dostawców papieru.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Podcinanie gałęzi na której się siedzi

Ostatnie podwyżki cen papieru, od 100 do 150 euro za tonę, spowodowane wzrostem cen energii, doprowadziły do przebrania się miarki. Zwłaszcza, że podwyżki te dotyczą również już istniejących umów. Obecne wzrosty cen, przyćmiewają wszystkie dotychczas znane podwyżki. Uderza nie tylko wysokość podwyżki ale również czas jej wejścia w życie.

Irytujące jest również to, że wzrost cen dotyka nie tylko towarów już zamówionych lub już wyprodukowanych ale dotyczy również istniejących kontraktów.

Reklama

Ankieta

Czy poligrafia ma już kryzys za sobą?

Jest zdecydowanie lepiej
Ciągle jest ciężko
Najgorsze jeszcze przed nami
W ogóle nie doświadczyliśmy kryzysu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty