Kalendarium

08-09.11. 2017 · Kongres Branży Poligraficznej Art of Color

10-12.10.2017 · World Publishing Expo

18-20.10.2017 · Viscom Düsseldorf

26-29.10.2017 · Międzynarodowe Targi Książki

14-16.11.2017 · InPrint

Osiem i pół. Rozwiązanie HP do druku gazet.

Data publikacji: luty 2013

Osiem i pół minuty. Tyle potrzebuje maszyna HP T230 Color Inkjet Web Press, żeby zadrukować w kolorze ponadkilometrową wstęgę papieru. Mniej więcej w takim samym czasie można przeczytać jeden dłuższy artykuł w rosyjskojęzycznej gazecie „Kommersant” albo przejść szybkim krokiem przez hale produkcyjne drukarni CSQ na północy Włoch. Co łączy amerykańskiego producenta maszyn poligraficznych, włoską drukarnię i rosyjski dziennik? Niebawem odpowiemy na to pytanie, ale zacznijmy od początku.

 

Tekst: Dorota Owczarek i Jacek Golicz

 

System HP T230 Color Inkjet Web Press może osiągnąć prędkość 122 m/min w druku kolorowym i czarno-białym. HP Bonding Agent eliminuje problem przesiąkania atramentu na odwrotną stronę odbitki przy zadruku papieru o gramaturze 45 g/m2.

Obecnie nakłady gazet na całym świecie drastycznie spadają, ale w skali całego świata rośnie liczba tytułów prasowych. Jeśli chodzi o nakłady gazet w Europie, tendencja jest wprawdzie spadkowa (-17 proc.), ale liczba czytelników nadal utrzymuje się na wysokim poziomie. Dziewięć z dwunastu krajów o najwyższym odsetku czytelników gazet to właśnie państwa Starego Kontynentu. Prasę drukowaną ratują także reklamodawcy. Media papierowe ciągle jeszcze uchodzą za najbardziej efektywne, a 90 proc. wszystkich reklam stanowią reklamy drukowane.

Jak mówi Paul Randall (Marketing Manager – Mail & Publishing, Europe, Middle East and Africa, HP Digital Presses, HP), „branża wydawnicza ma szansę na rozwój nawet w tak trudnych warunkach, ale musi przedsięwziąć zdecydowane kroki. Ratunkiem dla wydawców prasy jest wydajny, niskonakładowy druk gazet, które ukazują się zarówno w kraju, jak i za granicą, gdzie czytają je przede wszystkim turyści, co wiąże się z większym popytem w sezonie wakacyjnym i mniejszym zapotrzebowaniem w ciągu roku”. Ciekawą koncepcją jest decentralizacja produkcji, czyli druk zagranicznych edycji danego tytułu w krajach, w których ma on być dystrybuowany. Taki model produkcji pozwala obniżyć koszty wysyłki i gwarantuje, że gazeta trafi do czytelników w kraju i za granicą w tym samym czasie.

Według Randalla inną zaletą jest możliwość regionalizacji reklam w edycjach zagranicznych. Międzynarodowa firma, która chce się reklamować w kilku krajach, może publikować w danej edycji reklamę dostosowaną do konkretnych odbiorców, informując na przykład o adresie swojej lokalnej siedziby czy o ofercie dostępnej tylko w danym kraju. W poszczególnych edycjach mogą się również reklamować firmy lokalne, chcące dotrzeć ze swoją ofertą do zagranicznych turystów. Regionalizacja reklamy znacznie zwiększa skuteczność przekazu, co jest argumentem dla wydawców pragnących pozyskać nowych klientów.

Jak podkreśla François Martin (Worldwide Marketing Director, Graphic Solutions Business, HP), „firma HP zakłada, że wszystko, co może być wydrukowane cyfrowo, będzie w przyszłości produkowane w tej właśnie technologii”. Wizją HP jest całkowite przekształcenie „ekosystemu” poligraficznego, zakładające integrację wszystkich zaangażowanych stron, czyli: wydawców, drukarń, właścicieli marek, agencji oraz samego HP jako dostawcy innowacyjnych rozwiązań.

 

Bez precedensu

Nowy model biznesowy proponowany przez HP przypadł do gustu drukarni Centro Stampa Quotidiani Spa (w skrócie CSQ), położonej w miejscowości Erbusco w północnych Włoszech. Firma powstała w 2000 roku jako spółka typu joint venture dwóch wydawnictw: L’Eco di Bergamo i Giornale di Brescia. W ciągu kolejnych dwunastu lat firma zainwestowała w swój rozwój 120 mln euro. Obecnie posiada już cztery linie do druku offsetowego i jedną linię do produkcji cyfrowej. Może zaoferować druk gazet, periodyków i pojedynczych publikacji – zarówno w dużych, jak i małych nakładach. Nic więc dziwnego, że klientów nie brakuje, a drukarnia działa przez 359 dni w roku, zatrudniając aż 88 pracowników.

Koniec zeszłego roku był dla CSQ wyjątkowy, drukarnia zakupiła bowiem maszynę cyfrową HP T230 Color Inkjet Web Press. Na całym świecie drukuje już ponad 90 modeli tego urządzenia, dlaczego więc instalacja we Włoszech jest tak szczególna? Otóż dotychczas sprzedane egzemplarze HP T230 Color Inkjet Web Press instalowano po to, by drukować na nich książki i akcydensy, natomiast CSQ jest pierwszą drukarnią, która wykorzystuje to urządzenie do niskonakładowej produkcji gazet.

Skąd pomysł, by w drukarni posiadającej cztery linie do druku offsetowego zainstalować maszynę cyfrową, zaprzęgając ją do tak nietypowej pracy? Jak tłumaczy Dario De Cian (General Manager CSQ), dotychczas firma drukowała zagraniczne gazety tylko w sezonie wakacyjnym, kiedy zapotrzebowanie na tego typu publikacje było większe i opłacało się uruchamiać produkcję w offsecie. Druk cyfrowy oferuje natomiast jakość i wydajność porównywalne do druku analogowego, dzięki czemu gazety mogą być jednocześnie drukowane w obu technologiach – offsetowej i cyfrowej – w zależności od pory roku. Jeśli w sezonie turystycznym (od czerwca do września) jest zapotrzebowanie na nakład przekraczający 2 tys. egzemplarzy, CSQ może drukować gazety w offsecie, na resztę roku przestawia się natomiast na produkcję cyfrową w mniejszych nakładach. „Od początku istnienia naszej firmy wdrażaliśmy najnowocześniejsze technologie” – wyjaśnia Dario De Cian. „Teraz stawiamy na najnowszą technologię cyfrową, dzięki której możemy dać naszym zagranicznym klientom szansę na publikowanie ich tytułów we Włoszech przez cały rok”.

Na maszynie HP T230 Color Inkjet Web Press CSQ drukuje czterokolorowe gazety w nakładach od 100 do 2000 egzemplarzy. W produkcji wykorzystywane są dwa formaty: 45 x 31 cm i 53 x 38 cm. Publikacje mają maksymalnie 48 stron. Cyfrowo produkowane są na razie tylko dwie zagraniczne gazety dystrybuowane we Włoszech – rosyjskie tytuły „Kommersant” i „Vedemosti” – oraz włoski tygodnik „Il Monviso”.

CSQ negocjuje już z kolejnymi klientami z zagranicy, starając się przekonać wydawców o korzyściach, jakie może im przynieść druk lokalnych, niskonakładowych edycji gazet, dostosowanych do konkretnego rynku i odbiorców. Jednocześnie włoska drukarnia pracuje nad poszerzeniem portfolio usług. Chce drukować wkładki reklamowe dla lokalnych przedsiębiorstw, katalogi, magazyny i newslettery B2B. Bliskość Mediolanu – jednej z europejskich stolic mody – sprawia, że przed CSQ otwierają się nowe możliwości, jak na przykład druk okolicznościowych magazynów o targach mody. Innym pomysłem jest druk hybrydowy, łączący technologię cyfrową i offsetową. Już teraz CSQ drukuje na maszynie HP T230 Color Inkjet Web Press okładki dla publikacji produkowanych na maszynach analogowych.

 

Maszyna zmian

Dlaczego urządzenie HP T230 Color Inkjet Web Press wydało się drukarni CSQ tak atrakcyjne? „Zdecydowaliśmy się na ten system po dziewięciu miesiącach spędzonych na analizie wszystkich dostępnych na rynku technologii” – tłumaczy Dario De Cian. „Wybraliśmy właśnie to rozwiązanie, ponieważ pozwala nam ono osiągnąć jakość na poziomie tradycyjnego druku offsetowego. Atrament HP Bonding Agent to jedyny produkt, który całkowicie eliminuje problem przebijania druku, czyli przesiąkania atramentu na odwrotną stronę odbitki przy zadruku papieru o małej gramaturze (45 g/m2), stosowanego powszechnie do produkcji gazet”. Jak podkreśla Dario De Cian, HP T230 Color Inkjet Web Press pozwala na użycie takiego samego podłoża jak na maszynach offsetowych i druk w takich samych formatach. Nowo zainstalowana maszyna jest połączona w linii z urządzeniem wykańczającym marki Hunkeler, dzięki czemu CSQ będzie mogła wykorzystywać system HP do druku trzech rodzajów produktów: gazet, okładek i ulotek. HP T230 Color Inkjet Web Press może drukować z prędkością 122 m/min, na wstędze o szerokości 558 mm (przy szerokości zadruku wynoszącej maksymalnie 520 mm).

„Przykład CSQ pokazuje, jak wydawcy gazet i dostawcy usług druku mogą zmienić swój model biznesowy” – przekonuje Aurelio Maruggi, Vice President & General Manager, Inkjet High-speed Production Solutions, HP. „Maszyny HP Color Inkjet Web Press pozwalają publikować informacje w druku niemal tak szybko jak za pośrednictwem mediów cyfrowych dzięki rentownej, niskonakładowej produkcji i lokalnym edycjom drukowanym na miejscu”.

Reżyser Guido Anselmi – bohater włoskiego filmu „Osiem i pół” Felliniego z 1963 roku – nie wiedział, jak zrobić dziewiąty film w swojej karierze. Szefom CSQ pomysłów na biznes bynajmniej nie brakuje. Pewnie już niedługo osiem i pół minuty nie wystarczy, żeby zobaczyć wszystkie zainstalowane tam maszyny.

 

 

 

 

 

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Pozytywne fluidy

Producenci maszyn drukujących informują o pozytywnych widokach na przyszłość. Dodatkowo dwie największe firmy Heidelberg i KBA podają do publicznej wiadomości lepsze wyniki finansowe aniżeli w poprzednich kwartałach i latach. Obie firmy w tym tygodniu opublikowały swoje dane finansowe. Podczas gdy Heidelberg skupia się na urządzeniach cyfrowych, tegoroczny 200 letni jubilat KBA kładzie nacisk na szerokie spektrum urządzeń od offsetu, przez druk cyfrowy po maszyny do druku opakowań.

Reklama

Ankieta

Czy poligrafia ma już kryzys za sobą?

Jest zdecydowanie lepiej
Ciągle jest ciężko
Najgorsze jeszcze przed nami
W ogóle nie doświadczyliśmy kryzysu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty