Kalendarium

19-22.03.2024 · Fespa, Amsterdam

19-21.03.2024 · LogiMat, Stuttgart

28.05-07.06.2024 · drupa, Düsseldorf

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

Zwycięzcy HEI Eco Printing Award. Najbardziej ekologiczni.

Zwycięzców pierwszej edycji konkursu Heidelberga wyłoniono u progu wiosny, podczas niewielkiej uroczystości, jaka odbyła się w Print Media Academy. Zostały nimi firmy Hemlock Printers Ltd z Kanady i Yoshida Printing z Japonii.

 

Dick Kouwenhoven, właściciel kanadyjskiego zakładu Hemlock Printers otrzymał nagrodę dla najbardziej proekologicznej drukarni, a tym samym przypadające tryumfatorowi 30 tys. euro. Z kolei Kazuhisa Yoshida, właściciel japońskiego Yoshida Printing odebrał nagrodę dla najlepszego innowacyjnego pojedynczego rozwiązania, wraz z czekiem na 20 tys. euro.

Pięcioosobowe, międzynarodowe jury wybrało zwycięzców z grona 52 zgłoszeń. Natomiast przekazania dwóch rzeźb HEI Eco Printing Award wraz z certyfikatami i czekami dokonali: juror dr Achim Schorb z Instytutu Badań nad Energią i Środowiskiem w Heidelbergu oraz członkowie zarządu Heidelberga: dr Jürgen Rautert i Stephan Plenz.

 

Najekologiczniejsza drukarnia

Występując w imieniu jury, Achim Schorb wyjaśnił dlaczego zwycięzcą HEI Eco Printing Award wybrano Hemlock Printers. Zakład zlokalizowany w kanadyjskim Burnarby BC, doceniono za proekologiczność na obszarze druku arkuszowego. Firma sformułowała założenia swej polityki środowiskowej już w latach 70., wyznaczając sobie konkretne kierunki i cele działania. W konsekwencji do dziś monitoruje realizację i rozszerza przyjęte wówczas pryncypia. Przedsiębiorstwo wspiera idee kompleksowego zaangażowania w działania społeczne wszystkich swoich 240 pracowników. Powołało, m.in. grupę roboczą wyznaczoną do zadań prośrodowiskowych. To zintegrowane podejście obejmuje cały proces druku, administrację, zarządzanie, logistykę transportu towarów i pracowników, dobór papierów i materiałów, stały trening i edukowanie, a także nieustanną otwartość na kolejne inicjatywy.

Firma wspiera także rozmaite inicjatywy społeczne, środowiskowe i ekologiczne. Jedna z takich grup powstała, na przykład, w celu weryfikacji tego czy kryteria prośrodowiskowe zostają zachowane przy doborze masy drzewnej. Hemlock udoskonalił własną politykę w zakresie papieru, aby zachęcić klientów do optowania za papierem recyklingowanym bądź opatrzonym certyfikatem FSC. Firma rozwija także swą wiedzę i doświadczenie w zakresie ochrony środowiska i działalności na jego rzecz poprzez organizację wykładów i seminariów na całym kontynencie amerykańskim.

 

Najekologiczniejsze rozwiązanie

Jury jednogłośnie wybrało Yoshida Printing z japońskiej Nigaty jako tryumfatora kategorii najbardziej innowacyjne, samodzielne rozwiązanie pojedyncze: Stworzony przez firmę koncept pod nazwą „fresh print”, ułatwia produkcję w mniejszych partiach i przyspiesza przebieg procesu, wywierając przy tym pozytywny wpływ na środowisko. To budzące respekt rozwiązanie, które można zastosować w całej branży poligraficznej.

Rozwiązanie wprowadza harmonię pomiędzy wymaganiami produkcji przemysłowej a rosnącym zapotrzebowaniem na ochronę środowiska, efektywnym wykorzystaniem energii i zmniejszeniem ilości odpadów. „Fresh print” generuje klientom wartość dodaną poprzez druk opary na ich wymaganiach. Na przykład, roczne umowy ramowe zawierane na firmowe katalogi określają liczbę egzemplarzy i cenę całościową, zaś same katalogi są drukowane tylko wówczas, gdy klient zamówi wymaganą minimalną liczbę egzemplarzy. To pozwala na aktualizację zmian w zakresie produktu i ceny krótką notą oraz na uruchomienie produkcji kolejnej partii przy w większości minimalnym nakładzie dodatkowej pracy. W ten sposób minimalizuje się marnotrawstwo papieru, wynikające z dezaktualizacji treści katalogów czy egzemplarzy, które niszczeją też przy składowaniu. Drukarnia korzysta przy tym na satysfakcji, a co za tym idzie, lojalności klientów, uzyskując jednocześnie zyski środowiskowe poprzez redukcję zużycia papieru i jego odpadów.

Ponadto koncept „fresh print” umożliwił Yoshida Printing przejście z produkcji trzyzmianowej na dwuzmianową, nie umniejszając przy tym jej wolumenowi, a to za sprawą zracjonalizowanej strategii działania i innowacji technicznych. Wyeliminowały one potrzebę pracy na zmianie nocnej i przyniosły zmniejszenie zużycia energii o 16%, wnosząc w ten sposób znaczący wkład w ochronę środowiska. W zakładzie Yoshida pracuje 67 osób. We współpracy z producentem farb, Yoshida zoptymalizował także prędkość ich suszenia, pomniejszając w ten sposób ilość odpadów oraz skracając czasy narządu.

 

Dla środowiska

HEI Eco Printing Award honoruje rozwiązania nastawione na ochronę środowiska, korzyści ekonomiczne oraz odpowiedzialność społeczną. Aby zachęcić przedsiębiorstwa poligraficzne do szerzenia wiedzy o stosowanych przez nie rozwiązaniach proekologicznych, Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) zaprosił je na drupie 2008 do zgłaszania się do pierwszej edycji międzynarodowej HEI Eco Printing Award dla offsetowego druku arkuszowego. Zaproszenie przyjęły łącznie 52 firmy z Afryki, Europy, Ameryki, Australii, Nowej Zelandii, Japonii, Chin, Singapuru i Nowej Kaledonii. Niezależne jury wybrało spośród nich dwóch tryumfatorów. W skład jury weszli: Anne-Marie De Noose z paneuropejskiego stowarzyszenia poligrafów INTERGRAF w Brukseli, Rainer Litty z Panda Fördergesellschaft für Umwelt mb, jako firmy marketingowej, reprezentującej Umweltstiftung WWF Deutschland; dr Achim Schorb z Instytut Badań nad Energią i Środowiskiem (IFEU) w Heidelbergu; William D’Alessandro, redaktor naczelny „Crosslands Bulletin on Business, Law, and the Environment” w USA oraz Philip Lawrence, dyrektor zarządzający Eco Logical Strategies z Australii.

„Jestem pod wrażeniem liczby uczestników oraz, nade wszystko, wysokiego poziomu zgłoszeń do konkursu” – powiedział Jürgen Rautert – „To pokazuje, że innowacyjne drukarnie wyszły z ekologicznej niszy i korzystają ze swoich kreatywnych rozwiązań dla osiągnięcia sukcesów tak biznesowych, jak i na gruncie działań proekologicznych. Zapoczątkowaliśmy ten konkurs aby zidentyfikować innowacyjne rozwiązania poprzez naszą ogólnoświatową sieć sprzedaży i usług i aby szerzyć to know-how na rynku”. Stephan Plenz, będący zarazem odpowiedzialnym w Heidelbergu za tematykę ochrony środowiska, jest przekonany, że „tylko całościowe podejście może pomóc w udoskonalaniu wszystkich sfer wpływu firmy na środowisko. To właśnie dlatego nie koncentrujemy się wyłącznie na ochronie środowiska w procesie druku, ale także czynimy ją elementem wpływającym na udoskonalanie i produkcję naszych maszyn”. Plan przewiduje kolejne edycje konkursu HEI Eco Printing Award co dwa lata.

 


Nowa strona www

Tematyka ekologiczna odgrywa coraz większą rolę w branży poligraficznej. Od wielu lat Heidelberg pracuje nad rozwiązaniami zmierzającymi do udoskonalania technologii, produkcji i utylizacji maszyn, tak aby ograniczyć zużycie zasobów, emisję szkodliwych substancji czy zredukować odpady. To ambitny pomysł obejmujący proces poligraficzny od początku do końca, który Heidelberg zweryfikował w praktyce. Od czasu, gdy przedsiębiorstwo uczyniło ochronę środowiska jednym ze swoich głównych celów biznesowych w 1992 r., wysiłki te przynoszą konkretne korzyści, udowadniając z czasem, że nastawienie proekologiczne i sukces ekonomiczny nie wykluczają się wzajemnie. Z tego właśnie powodu Heidelberg wyznaczył dla tego tematu specjalną przestrzeń na swojej stronie internetowej. Dostarcza ona szerokiego zakresu informacji na temat ekologii. Jej adres to: www.heidelberg.com/eco

 

Krótka lista HEI Eco Printing Award

Jurorzy wyłonili dwóch tryumfatorów z listy dziesięciu nominowanych przedsiębiorstw. Obok zwycięzców znalazły się na niej:

Proekologiczne firmy poligraficzne:

- Stark Druck GmbH & CoKG, Pforzheim, Niemcy,

- Druckerei Lokay, Reinheim, Niemcy,

- Gugler GmbH, Melk, Austria,

- SandyAlexander Inc., Clifton NJ, USA,

- Shanghai Tobacco Package Printing Co., Ltd., Chiny.

Innowacyjne rozwiązania samodzielne:

- Vögeli AG, Langnau, Szwajcaria,

- Black Rainbow, Wtree, Vic., Australia,

- Red I, Auckland, Nowa Zelandia.

 

Foto 1: Heidelberg

Heidelberg HEI Eco Award dla najbardziej proeklogicznej drukarni. Dick Kouwenhoven, prezes i CEO, Hemlock Printers, Kanada

 

Foto 2: Heidelberg

Heidelberg HEI Eco Award. dr Jürgen Rautert, członek zarządu ds. sprzedaży i usług, dział marketingu i produktów, Heidelberger Druckmaschinen AG; Dick Kouwenhoven, prezes i CEO, Hemlock Printers, Kanada; Stephan Plenz, członek zarządu i rozwoju, dział produkcji i zakupów, Heidelberger Druckmaschinen AG; Kazuhisa Yoshida, właściciel Yoshida Printing, Japonia, dr Achim Schorb, IFEU-Institute Heidelberg i przewodniczący jury HEI Eco Award.

 

Data publikacji: 08/2009

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Witamy w roku drupy 2024…

Trudno w to uwierzyć. Po ośmioletniej przerwie w tym roku targi drupa ponownie odbędą się w Düsseldorfie. Oczekiwania są wielkie, ale w branży wciąż niewiele słychać.

 

Jeśli pamiętacie, jakie było typowe „uczucie mrowienia” w okresach poprzedzających poprzednie drupy w ostatnich latach, w porównaniu z tą drupą jest ono właściwie prawie zerowe. „Działanie jak zwykle” jest na porządku dziennym i tak postępują firmy. Niewiele już firm zaprasza przedstawicieli mediów na dobrze zorganizowane i merytoryczne konferencje prasowe i prezentacje z odpowiednim wyprzedzeniem przed targami, aby zaprezentować wspaniałe wieści o nowych produktach. Oszczędza to wysiłek organizacyjny, a przede wszystkim koszty podróży.

Reklama

Ankieta

Czy wojna na Ukrainie ma wpływ na działalność Twojej firmy?

Tak, ma zdecydowany wpływ
Tak, ma umiarkowany wpływ
Trudno stwierdzić
Nie, nie ma wpływu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty