Kalendarium

08-09.11. 2017 · Kongres Branży Poligraficznej Art of Color

10-12.10.2017 · World Publishing Expo

18-20.10.2017 · Viscom Düsseldorf

26-29.10.2017 · Międzynarodowe Targi Książki

14-16.11.2017 · InPrint

Efekt lakierowany. Uszlachetnianie opakowań.

Data publikacji: listopad 2012

Na rynku jest niezliczona liczba produktów o najróżniejszych cechach i rozmaitym charakterze. Uszlachetnianie za pomocą technik lakierowania oferuje wiele możliwości, pozwalając osiągnąć wyjątkowe wrażenia dotykowe. Dzięki temu opakowania stają się emanacją różnorodności towarów. Na drupie producenci lakierów i maszyn lakierujących zaprezentowali szeroką gamę ciekawych rozwiązań w tej dziedzinie.

 

Tekst: Walter Kucher i Oliver Kakies

 

Konsumenci różnie reagują na poszczególne informacje i interpretują je w odmienny sposób, w zależności od tego, jak je odebrali i zrozumieli. Opakowanie z giętkiego materiału zostanie zatem zinterpretowane inaczej niż opakowanie ze sztywnego tworzywa.

 
Wrażenia dotykowe można wpisać w strategię marketingu multisensorycznego, czyli opierającego się na oddziaływaniu na różne zmysły. Poprzez bodźce zmysłowe ten rodzaj marketingu przekazuje konsumentom dodatkowe informacje o produkcie i marce.

Na twardo czy na miękko?

Przykład lakierów marki Actega Terra pokazuje, że powierzchnię opakowania można dowolnie dopasować do wymogów danego produktu czy marki. Przedstawiony na drupie lakier TerraWet Mattlack Magic Touch ma – zdaniem producenta – nadać powierzchni aksamitną miękkość. Ten lakier na bazie wody jest przeznaczony do uszlachetniania papieru i kartonu. Służy temu, by wywołać u konsumenta przyjemne wrażenia dotykowe w kontakcie z opakowaniem, a przez to wzmocnić relację pomiędzy konsumentem a marką i tym samym zwiększyć sprzedaż produktu. W podobny sposób działa inny produkt Actega Terra – lakier Gentle Touch, dzięki któremu pokryta nim powierzchnia sprawia wrażenie, jakby była wykonana z zamszu. Trzeci lakier z tej samej serii – Soft Touch – daje efekt podobny do Magic Touch, ale mniej intensywny. Bardziej przyjazny dla środowiska jest natomiast lakier TerraGreen, który w 90 proc. składa się z naturalnych surowców. Produkt ulega całkowitej biodegradacji, a jednocześnie oferuje podobne właściwości jak lakiery wodne Actega Terra. Producent poleca swoje lakiery do stosowania w uszlachetnianiu opakowań dla branży spożywczej, tytoniowej i farmaceutycznej.

Efekty przeciwny do tego, jaki dają opisane wyżej produkty, można osiągnąć za pomocą połączenia podkładu TerraEffekt UV Primer 300 Plastic Star z lakierem specjalnym TerraGloss UV. Mieszanka tych dwóch produktów sprawia, że opakowanie z papieru lub kartonu sprawia w dotyku wrażenie, jakby było wykonane z tworzywa sztucznego. Duża spoistość i charakterystyczna struktura powierzchni czynią z tej powłoki rozwiązanie idealne do tego, by osiągnąć wyjątkowe wrażenia dotykowe w uszlachetnianiu pudełek składanych.

Portfolio produktów TerraGloss UV oferuje różne możliwości indywidualnego uszlachetniania papieru i kartonu. Można na przykład zastosować lakierowanie wybiórcze, dzięki któremu nieco lepka powierzchnia pokryta lakierem tworzy wyraźny kontrast dla nieuszlachetnionego obszaru. Pozwala to skupić uwagę konsumenta na wybranych elementach opakowania. Oprócz lakierowania większych powierzchni można również uszlachetnić za pomocą lakieru strukturalnego wybrane punkty lub linie, których wypukłość będzie dzięki temu odczuwalna pod palcami. Actega Terra posiada w swojej ofercie lakiery UV nie tylko dla produktów spoza branży spożywczej, lecz także lakiery o niskim stopniu migracji, które można stosować na powierzchniach niemających bezpośredniego kontaktu z żywnością.

Dodatkowe korzyści niesie ze sobą linia lakierów TerraCross, która łączy zalety lakierów wodnych i UV, czyli uczucie miękkości powierzchni z wrażeniem wypukłości wybranych elementów opakowania.

Na drupie lakiery UV do uszlachetniania opakowań na artykuły spożywcze pokazała również firma Schmidt Rhyner, która oferuje produkty pod nazwą Wessco. Decyzje zakupowe związane na przykład ze słodyczami, podejmowane są często spontanicznie w punkcie sprzedaży. Opakowanie ma tutaj do odegrania znaczącą rolę, spełniając wiele funkcji. Musi ono przyciągnąć i utrzymać uwagę konsumenta, wzbudzić jego zaufanie, odzwierciedlać cechy produktu oraz zwiększyć rozpoznawalność marki, a także pobudzać apetyt poprzez wywoływanie wrażeń synestetycznych.

 
Lakier trzyma wartę  

Opakowania i inne produkty poligraficzne są wystawione na działanie różnych bodźców zewnętrznych – częste przestawianie, przesuwanie i pocieranie, a także wilgoć i światło. Aby zapewnić im lepszą ochronę, dzięki której spełnią standardy jakościowe, stosuje się specjalne lakiery. Nowości w sektorze lakierów ochronnych zaprezentowała na drupie między innymi firma Pearltec. Jej produkty sprawiają, że mimo wielokrotnego użycia opakowania wyglądają jak nowe i nie tracą na swojej atrakcyjności. Producent opracował lakier dyspersyjny Pearlgloss Invisible DU 10-40, który zapewnia opakowaniom z materiałów niepowlekanych większą odporność na ścieranie. Ten niewidoczny lakier sprawia, że pokryty nim produkt zachowuje swój naturalny wygląd i fakturę.

Ponadprzeciętnym wymaganiom jakościowym może sprostać inny lakier dyspersyjny z oferty Pearltec – Pearlgloss Caron Aron DL 10-40 – który zapewnia opakowaniom z podłoży powlekanych jeszcze wyższą odporność na ścieranie. Jest to lakier połyskowy, który nadaje powierzchni jednolitą, gładką fakturę. Dodatkowy połysk można uzyskać, stosując lakier DSH 90, przeznaczony – z uwagi na niski stopień migracji – także do opakowań na żywność. Zastosowanie tego lakieru pozwala uzyskać podobne efekty wizualne i dotykowe jak w przypadku lakierów UV. Warto podkreślić, że produkty Pearltec są niemal bezzapachowe, dzięki czemu nie zakłócają odbioru opakowania przez konsumenta.

 
Wyjątkowy sznyt

Aby móc w pełni wykorzystać możliwości uszlachetniania za pomocą lakierów, potrzebne są wydajne maszyny lakierujące i technologia utrwalania UV. Na drupie firma Scodix pokazała, w jaki sposób można osiągnąć niezwykłe rezultaty w procesie lakierowania produktów poligraficznych z papieru i kartonu. Prezentowano takie efekty, jak lakierowanie warstwowe, wybiórcze, czy strukturalne. Szczególnie interesujące jest nadawanie powierzchni wyglądu i faktury różnych materiałów, np. skóry czy drewna. Wszystko to potrafi maszyna Scodix S Digital Press, która poddaje obróbce końcowej produkty o grubości do 0,25 mm. Dodatkową funkcją urządzenia jest zadruk alfabetem Braille’a. Jeszcze więcej możliwości oferuje maszyna Scodix Rainbow, która nadaje produktom poligraficznym połyskliwy, rzucający się w oczy wygląd. System obsługuje także zmienne dane, dzięki czemu można uszlachetnić personalizowane elementy. W ten sposób każdemu prezentowi nadawany jest indywidualny charakter.

 
 
 

 

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Pozytywne fluidy

Producenci maszyn drukujących informują o pozytywnych widokach na przyszłość. Dodatkowo dwie największe firmy Heidelberg i KBA podają do publicznej wiadomości lepsze wyniki finansowe aniżeli w poprzednich kwartałach i latach. Obie firmy w tym tygodniu opublikowały swoje dane finansowe. Podczas gdy Heidelberg skupia się na urządzeniach cyfrowych, tegoroczny 200 letni jubilat KBA kładzie nacisk na szerokie spektrum urządzeń od offsetu, przez druk cyfrowy po maszyny do druku opakowań.

Reklama

Ankieta

Czy poligrafia ma już kryzys za sobą?

Jest zdecydowanie lepiej
Ciągle jest ciężko
Najgorsze jeszcze przed nami
W ogóle nie doświadczyliśmy kryzysu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty