Kalendarium

19-22.03.2024 · Fespa, Amsterdam

19-21.03.2024 · LogiMat, Stuttgart

28.05-07.06.2024 · drupa, Düsseldorf

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

Przyszłość druku

We wrześniu zebrał się zespół ekspertów drupy, składający się z osobistości świata poligrafii: właścicieli firm, naukowców i analityków. Centralnym punktem rozmów było zagadnienie „PRINT 2030 – 2.0”. Określono dziesięć trendów, które będą miały wpływ na branżę. Analizowano również jak wdrożyć te zdefiniowane i precyzyjnie określone procesy w życie drukarń, tak aby firmy podążały drogą druku przyszłości.

 

Hiperpersonalizacja versus świat analogowy

Stwierdzono, iż w wielu przypadkach trendy mówią o sprzecznych kierunkach rozwoju. Z jednej strony konsumenci będą ciągle on-line, przerzucając duże ilości danych. Z drugiej strony rośnie tęsknota za analogowymi, zgodnymi z naturą, ekologicznymi i etycznymi działaniami.  Smart fabryki, sztuczna inteligencja i wirtualna rzeczywistość pozwalają na hiperpersonalizację.

Dzięki takim metodom jak open invitation można dokładniej rozpoznać pomysły swoich klientów i partnerów - tym samym dopasować do nich swoje modele biznesowe. Natomiast ze względu na rozwiązania typu „solutions as a service”, płaci się nie za maszyny, urządzenia, pojazdy, ale za korzystanie z nich.

 

Prognozy na  2040 rok

Drukować się będzie na i różnymi materiałami. Od papieru i kartonu  począwszy, na tkance ludzkiej, w trzech lub czterech wymiarach, zakończywszy. Produkty będą kompletnie zindywidualizowane. Personalizowany druk na tekstyliach, ceramice czy urządzeniach elektronicznych lub całych pomieszczeniach już teraz świadczy o daleko posuniętej hiperpersonalizacji druku. Drupowi eksperci na wrześniowym spotkaniu byli zgodni co do jednego – druk i jego wyroby nadal będą grały znaczącą rolę w cyfrowym świecie.

Ostatecznie zarysowuje się następujący trend – druk, obok funkcji czysto informacyjnej, będzie spełniał w przyszłości nową rolę - dekoracji przekazującej konsumentowi emocje. Premium to cecha druku, która odgrywać będzie coraz większą rolę.  W 2040 roku branża poligraficzna nastawiona będzie na produkcję druków ekskluzywnych. Do tego dojdzie bardzo intensywny rozwój druku cyfrowego, 3D i drukowanej elektroniki. Oznacza to, że dalej dwa światy, cyfrowy i analogowy, będą ze sobą współpracować i się uzupełniać. Tak więc, kto postawi na personalizowany i ekskluzywny druk, może do roku 2040 odczuć pozytywne skutki swoich decyzji.

 

 

Zapraszam do lektury niniejszego wydania

Redaktor Naczelna

Izabela E. Kwiatkowska

izabella@printernet.pl

 

Komentarz miesiąca

Witamy w roku drupy 2024…

Trudno w to uwierzyć. Po ośmioletniej przerwie w tym roku targi drupa ponownie odbędą się w Düsseldorfie. Oczekiwania są wielkie, ale w branży wciąż niewiele słychać.

 

Jeśli pamiętacie, jakie było typowe „uczucie mrowienia” w okresach poprzedzających poprzednie drupy w ostatnich latach, w porównaniu z tą drupą jest ono właściwie prawie zerowe. „Działanie jak zwykle” jest na porządku dziennym i tak postępują firmy. Niewiele już firm zaprasza przedstawicieli mediów na dobrze zorganizowane i merytoryczne konferencje prasowe i prezentacje z odpowiednim wyprzedzeniem przed targami, aby zaprezentować wspaniałe wieści o nowych produktach. Oszczędza to wysiłek organizacyjny, a przede wszystkim koszty podróży.

Reklama

Ankieta

Czy wojna na Ukrainie ma wpływ na działalność Twojej firmy?

Tak, ma zdecydowany wpływ
Tak, ma umiarkowany wpływ
Trudno stwierdzić
Nie, nie ma wpływu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty