Kalendarium

15-18.03.2018 · Lipskie Targi Książki, Lipsk

19-24.03.2018 · IPEX, Londyn

27.02-02.03.2018 · Embax, Brno

7-9.02.2018. · RemaDays, Nadarzyn

27-30.01.2018 · Paperworld, Frankturt n/Menem

Nowy wymiar jakości. Technologia HD Flexo.

Data publikacji: październik 2012

Innowacyjne techniki rastrowania w połączeniu z naświetlaniem UV2 zapewniają gigantyczny skok jakościowy we fleksodruku. Efektem tego są precyzyjne punkty rastra i perfekcyjna reprodukcja jednolitych płaszczyzn o pełnym kryciu.

 

Opracowanie: Izabela E. Kwiatkowska

 
Technologia Flexo HD to nic innego jak możliwość uzyskania wysokiej jakości wydruku. Na zdjęciu pokazana jest diametralna różnica pomiędzy offsetem (z lewej) a flekso (z prawej). Sama nazwa „HD Flexo” zarezerwowana jest dla produktów firmy Esko Grphics, ale reszta producentów, jak na przykład Kodak czy DuPont, również posiada w swojej ofercie rozwiązania oparte na tej samej zasadzie, czyli pozwalające zwiększyć jakość poprzez zastosowanie wyższej rozdzielczości.

Fleksografia jest nie tylko odnoszącą sukcesy technologią druku, powszechnie stosowaną w produkcji opakowań. Fleksodruk to także technika, która charakteryzuje się olbrzymim potencjałem rozwoju. W porównaniu z rotograwiurą i offsetem, druk fleksograficzny – dzięki swojej strukturze kosztów, postępie jakościowym oraz efektywności w procesie produkcji – w wielu przypadkach okazuje się nie do pokonania. Tak innowacyjne osiągnięcia fleksografii, jak HD Flexo czy Inline UV2, pozwoliły fleksodrukowi dorównać offsetowi pod względem zaawansowania technologicznego i jakości.

 
Rewolucyjne zmiany

HD Flexo jest innowacyjną technologią rastrowania, przy której stosuje się fotopolimerowe formy drukowe. Podstawowym elementem HD Flexo jest raster HD, który tworzy strukturę mikrowybrań w obszarze cieni oraz apli. Pozwala to otrzymać bardziej nasycone kolory i zachować szczegóły w światłach. Dzięki temu uzyskujemy szerszą przestrzeń kolorów, którą można oddać za pomocą farb podstawowych, bez konieczności stosowania kolorów spotowych. W technologii HD Flexo podniesiono rozdzielczość naświetlania do 4000 dpi. Skutkiem tego jest formowanie bardziej precyzyjnych punktów rastrowych, co z kolei daje gładsze przejścia tonalne.

Kolejnym istotnym elementem HD Flexo jest technologia Microcell Screening. Opiera się ona na specjalnych bibliotekach, w których zgromadzone zostały predefiniowane parametry pogrupowane według rodzaju płyty i segmentów druku. Korzystanie z takiego repozytorium danych znacznie ułatwia dobranie właściwych ustawień rastra.

Równie ważnym filarem HD Flexo jest technologia Inline UV2. Obraz utworzony na powierzchni czarnej maski zostaje naświetlony przez diody UV. Energię świecenia można dobrać w zależności od tego, jaki profil punktu drukującego chcemy uzyskać. Przy wyższej energii następuje wyssanie powietrza z przestrzeni pomiędzy negatywem a polimerem, dzięki czemu uzyskujemy punkt o płaskim wierzchołku. Obniżenie energii naświetlania skutkuje utworzeniem punktu w kształcie stożka o naturalnej krzywej przyrostu.

Punkty o płaskim wierzchołku to żadna nowość we fleksodruku; są one właściwie naturalnym rodzajem punktu otrzymywanym w tej technologii w procesie analogowego przenoszenia obrazu. Dopiero opracowanie bardziej wydajnego, cyfrowego procesu przygotowania płyt drukowych poskutkowało możliwością tworzenia punktów w kształcie stożka. Punkty te mają bardzo małe rozmiary, czego efektem jest lepsza jakość wydruku.

 

 

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Automatyzacja również na fali

Przed nami targi Fespa. W tym roku jeszcze większe niż w poprzednich latach. Daje to wszystkim do myślenia. Skoro około 700 wystawców na targach w Berlinie pokaże nowości i innowacyjne rozwiązania, oznacza to duży rozwój branży reklamowej i poligraficznej albowiem bez druku nie ma reklamy i bez reklamy nie ma druku. Wiele firm przyjedzie aby przyjrzeć się nowym technologiom i ich zastosowaniom w celu podjęcia decyzji inwestycyjnych. Nie ma nawet najmniejszych wątpliwości, że branża druku reklamowego proponuje wiele świetnych rozwiązań, które dają firmom usługowym możliwości rozwoju.

Reklama

Ankieta

Czy poligrafia ma już kryzys za sobą?

Jest zdecydowanie lepiej
Ciągle jest ciężko
Najgorsze jeszcze przed nami
W ogóle nie doświadczyliśmy kryzysu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty