25-29.09.2018 · Polagra-Tech
1.10.2018 · Art of Color
1-4.10.2018 · Taropak, Poznań
1-4.10.2018 · 4PrintWeek, Poznań
-
CONTENT
-
Biznes
- Zmiany w strukturach Xerox
- Biznesowa dojrzałość, czyli finansowanie maszyn
- Znowu na plus. Roczny bilans Heidelberga.
- Cyfrowy filar. Heidelberg rozbudowuje dział Digital.
- Nowa strategia KBA
- Nowy początek. Kodak otwiera centralę w Szwajcarii.
- Zwycięstwo wymaga odwagi. Przyszłościowe rynki.
- Przebudować piramidę. Rynek komunikacji.
- Dobra mina do złej gry. Ipex 2014.
- Ból przemian. Druk 2050.
- Szansa na sukces. Świat komunikacji wizualnej.
- W dążeniu do większej spójności. Strategia KBA CEE.
- Wrzuć monetę. Dyskusja wokół Piano Media.
- Na zyski trzeba zaczekać. Heidelberg podsumowuje rok.
- Drupa krzepi. Walne zgromadzenie KBA.
- Spadek optymizmu? Ipex 2014.
- Stać cię na więcej! ABC leasingu.
- 90 lat ciągłości. Rocznica istnienia Hunkeler.
- Początek nowej ery? Zmiany w manroland.
- Punkt przecięcia. Współpraca Heidelberg i Ricoh.
- Całe Chiny drukują. Heidelberg buduje fabrykę.
- Pogodna jesień. Aktualne dotacje unijne.
- Rok na podbicie świata
- Pomarańcz w biznesie
- Polska, Czechy, Słowacja
- Korzystne pół roku
- Decyzje strategiczne
- Agfa Graphics po 2. kwartale
- H1 w jasnych barwach
- Branża poligraficzna po kryzysie
- Proces trwa
- Czy zerowy VAT zostanie?
- „Niemieckie” euro drukowane za granicą.
- Półrocze lepsze niż rok temu
- Zaciskając pasa
- Widoczna poprawa sytuacji
- Zakład Zanders Reflex zmienia właściciela
- Licencja na papier
- Nowa spółka dystrybucyjna
- Transakcja sfinalizowana
- InfoPrint Solutions własnością Ricoh
- Zmiana organizacji pracy Edipresse Polska
- Nowe możliwości finansowania inwestycji
- Nowy image. Dalim Software
- Przejęcie „Pulsu Medycyny” i „Pulsu Farmacji”
- 75 lat na rynku. Avery Dennison.
- Dziennik Gazeta Prawna. Zwolnienia pracowników.
- Agora. 25 mln euro w biznes kinowy.
- Cezar sprzedany. Polska drukarnia zmienia właściciela.
- PWPW. Żarnotal ponownie wybrany.
- Kolejny prestiżowy partner. QuadTech w ofercie Equipo.
- Mayr-Melnhof. Szwajcarska fabryka zamknięta.
- CGS i Roland DG Benelux. Współpraca technologiczna.
- Heidelberg. Kolejnych 400 zwolnień.
- Agfa przejmuje Gandinnovations. :Jeti wchodzi do rodziny.
- BASF. Dobre prognozy na 2010.
- Ringier i Axel Springer. Fuzja w Europie Wschodniej.
- Independent. Rosyjski miliarder kupi dziennik.
- Przeprowadzka ACCHSH. Więcej przestrzeni dla innowacji.
- Idea Leasing. Nowa giełda internetowa.
-
Ludzie i wydarzenia
- Jubileuszowa edycja Konkursu ART of PACKAGING
- Nowy wiceprezes i dyrektor handlowy w Reprograf
- Cyfrowy przepływ
- Rywalizacja i współpraca. Meet Kodak Polska 2014.
- Premiera z bonusem. Dzień otwarty Mueller Martini.
- Viva Las Vegas. EFI Connect 2014.
- Obchody rozpoczęte. 650 lat w służbie książki.
- Branża ściąga do Poznania. Podsumowanie targów Poligrafia i Euro-Reklama.
- Po raz szesnasty w Łodzi. Film Video Foto 2013.
- W zasięgu ręki. 10. edycja Hunkeler Innovationdays.
- UdaneDays. RemaDays Warsaw 2013.
- Najlepsi z najlepszych. Golden Pixel Award 2012.
- Z prepressem po Polsce. Podsumowanie X-Rite Innovation Days.
- Szkoła zaawansowanej poligrafii. Mimaki Innovation Day w Bydgoszczy.
- Rendez-vous z poligrafią. Meet Kodak Polska 2012.
- Spotkanie dwóch światów. Mailingtage 2012.
- And the winners are… EDP Awards 2012.
- Edukacja poligraficzna: Pozytywny wybór
- Kraj kwitnącej poligrafii. Targi IGAS.
- Mają talent. WorldSkills 2011.
- Nauka & przemysł
- Znamy laureatów
- Ostatni dzwonek
- Get Prinected!
- Żwawa staruszka
- Głos czytelnika
- Wychować poligrafa
- Polacy najlepsi w piłkarzyki
- Wsparcie dla edukacji
- Interesy w dobrym nastroju
- Pewnego razu w Lucernie
- Made in Turkey
- Golden Pixel Award 2010
- Wiele nowości na pokładzie
- Nagrody dla młodych poligrafów. Zakończenie roku w Lelewelu.
- Gyorgy Kovacs u steru. Prezes Fespy wybrany.
- Digital Label Summit 2010. Etykiety na szczycie.
- Eksploracja innowacji. Nagroda Xplor dla GMC.
- Sappi European Printers of the Year. Polska drukarnia w finale.
- Antalis czyta dzieciom. Wyróżnienie dla papiernika.
- Meet Kodak Polska. Spotkanie z technologią.
- Adobe przez Internet. Creative Roadshow Online.
- Projekt artystyczny Heidelberga. Smak Japonii.
- Océ otwiera drzwi. Prezentacja w nowym salonie.
- Szkolenie DNT. Wydawcy w Pradze.
- Najlepsi nagrodzeni. Bertl’s Best dla Konica Minolta, Canona i Xeroxa.
- Urodziny ACCHSH. Krok w kolejną dekadę sukcesu.
- Nagroda dla Dursta. Produkt Roku.
- Open house w firmie Mellow. Po pierwsze klient.
- Dni Otwarte Duplo Polska. Spotkanie z technologią.
- HP Indigo Digital Labels & Packaging Contest. Najlepsi wśród etykiet i opakowań.
- Kreatywność nagrodzona. Finał I edycji Adobe Creative Search 4 Ideas.
- Print Media Seminar firmy Heidelberg. Dla młodych poligrafów.
- Poligrafowie wspierają edukację. Spotkanie w Pomorskiej Szkole Rzemiosł.
- Dziewięciu wspaniałych. InterTech Technology Awards rozdane.
- Kolejne instalacje Kodaka. Motto w działaniu.
- Rozwiązanie Mondi nagrodzone. Bariera dla powietrza.
-
Prepress i software
- Fleksografia przyszłością druku
- InteractiveStock - Bank zdjęć inny niż wszystkie
- Powtarzalna precyzja
- Narzędzia pod ręką. CorelDRAW Graphics Suite X7.
- Pasja i technologia. Kodak Flexcel NX w DigiFlex Group.
- Łatwa edycja PDF-ów. Enfocus PitStop 12.
- Pobić własny rekord. Kodak Magnus Q800.
- Raz a dobrze. Rozwiązania Fujifilm.
- Monitoring monitorów. Nowości na rynku.
- Ciało doskonale czarne. Pomiar światła w kontroli barwy.
- Wszystko w pakiecie. Nowość marki EFI.
- Produkcja bez ryzyka. Linia Pressmax od Fujifilm.
- Świt lustrzanek. 25-lecie Canon EOS.
- Chiny w natarciu. CtP na drupie 2012.
- Fioletowa rewolucja Fujifilm. Produkcja płyt offsetowych.
- Kosmiczna technologia. Rozwiązania GL Optic.
- Treść dobrze opakowana. Nowe funkcje Adobe DPS.
- Przyszłość to prostota. Technologia Fujifilm.
- Zielone światło dla płyt. Nowości Agfa Graphics.
- Tworzenie i przetwarzanie. GMC Software Technology.
- Program na dziś. Nowości Four Pees.
- Większy kaliber
- Rzuca się w oczy
- Spec od optymalizacji
- Przygotowalnia pod kontrolą
- Program myśli za ciebie
- Pewny PDF
- Paleta możliwości
- Małe firmy, wielkie potrzeby
- Łatwe poprawki
- Interaktywne aplikacje
- Impozycja bez zakłóceń
- Dla druku i WWW
- CtP z powodzeniem
- W pełni zintegrowana
- Spróbuj sam!
- Prepress na odległość
- Bujna trzydziestka
- W ślad za klientem
- Pierwsze kroki
- Wyczaruj półkę
- Zapanują nad kolorem
- Impozycja bez impasu
- Jeszcze lepsza komunikacja
- Podkręcony przepływ pracy
- Drukuj prosto z iPhone’a
- Druk bez wpadek
- Proofing w druku opakowań
- Aby praca sprawiała przyjemność
- APPE w akcji
- Nowe wotum dla 3D
- Workflow w ryzach
- Obrazy w zasięgu myszki
- Specjalnie dla cyfry. Domino i EskoArtwork.
- Projektowanie piątej generacji. CorelDRAW Graphics Suite X5.
- Nowy numer już... na ekranie. Adobe.
- Adobe Creative Suite 4 cz. 3. Illustrator Krzywo, też prosto…
- Adobe Creative Suite 5. Treść bez ograniczeń.
-
Druk cyfrowy
- Dla różnych potrzeb
- Nowy Screen Truepress Jet520HD
- Graficznie i technicznie. Epson SureColor SC-T.
- Bogatsze portfolio. Konica Minolta na targach Ipex.
- Do plakatów i POS-ów
- Etykieta uczuciowa. HP Indigo dla Coca-Cola.
- Pionierzy ze Styrii. Pierwszy Jet Press 720 w Europie.
- Postaw na żel. Ricoh Aficio MP CW2200SP.
- Osiem i pół. Rozwiązanie HP do druku gazet.
- Przełom w schematach. HP Indigo 10000.
- Noce i dnie. Rozwiązanie Océ i manroland.
- Dane dobrze podane. Druk zmiennych danych.
- Na początku była pasja. ArtSigma – usługi od A do Z.
- Nowa era w druku cyfrowym? OWN_X WideStar2000.
- W rytmie nano. Druk cyfrowy na drupie.
- Inny niż inni. Przepis na rozpoznawalność.
- Ich czworo. Nowe urządzenia Xerox.
- Wpisuje się w krajobraz. Océ dla geodezji i kartografii.
- Podwójna premiera. Wspólny produkt Canon i Océ.
- Druk cyfrowy i potęga offsetu
- Z chmury do druku
- Weź zebrę do ręki
- Zastrzyk energii
- Wydajna produkcja
- Czas patchworku
- Dotknij i drukuj
- Niepozorni specjaliści
- Podnoszą na druku
- Precyzja w każdym calu
- Wspólne dziecko
- Zdjęcie jak marzenie
- Nowa konstelacja
- Bestseller w druku etykiet
- Nowa rzeczywistość
- ES jak same zalety
- Cyfrowa próba ognia
- Ciche asystentki
- Drukują za dwóch
- Złoto za efektywność
- Mały zaskakuje
- Najmłodszy brat
- Ricoh i Managed Print Services
- Canon EXPO 2010 w Paryżu
- Kodak nagrodzony
- Akcja integracja
- Xeikon poszerza serię 3000
- 60 lat katalogu IKEA
- Urządzenia po regeneracji
- Jakość jak w kolorze
- Mali następcy
- Sposób na A3
- Kompaktowo od Canona
-
Druk wielkoformatowy
- Nowy Roland SOLJET EJ-640 do druku wielkoformatowego
- Przegląd dystrybutorów maszyn LFP 2016
- Sternal International - Nawilżanie tworzy klimat
- Najlepsze przed nami
- Pokaz cyfrowej siły. Nowości Mimaki.
- Nie do zatrzymania. Nowości firmy HP.
- Transfer w ekstraklasie. Epson SureColor SC-F7100.
- Zmiana wedle potrzeb. Inca Digital Scaleable Architecture.
- Zbawienna próżnia. Fujifilm i produkcja POP-ów.
- Uzależnieni od jakości. Drukarnia Drukpoznan.pl.
- Poczuć barwę. Druk na tekstyliach.
- Ściana z pomysłem. Design z HP.
- Metaliczny smak luksusu. Kolejny model z serii Epson SureColor S.
- Atramentowi sprinterzy. Mimaki JFX500-2131 i UJF-6042.
- Płaski ideał. Océ Arizona 360 GT w Center Print.
- Zegarki, sery i plotery. Innowacje w Christinger Partner.
- W innym świetle. Utwardzanie lampami LED.
- Poprzeczka wyżej. Kolejne plotery Mimaki.
- Pomnażanie zastosowań. HP Designjet.
- Tekstylni wychodzą z krzaków. Druk cyfrowy na tkaninach.
- Od razu na ubraniu
- Udany debiut
- Płynne utrwalanie
- Klejnot w koronie
- Pozytywny odbiór
- Zabierz go ze sobą
- Pole do popisu
- Zintegrowane rozwiązania
- Z perforacją
- Wirtualny druk
- Szybkie otwieranie
- Sztywna biel
- Szczęśliwa ósemka
- Siła modułu
- Seiko i d.gen w ofercie
- Przenośne zgrzewanie
- Pod lupą
- Płynna biel
- Oprogramowanie do cięcia
- Oczko wyżej
- Nowszy model
- Najlepsi w oklejaniu
- Na wybiegu
- Migracja limitowana
- Licz na papier
- Lew wśród UV
- Kurs na laminowanie
- Kolory w standardzie
- Kolor zwycięstwa
- Ile eko w eko?
- Grunt do podłoże
- Efekty specjalne
- Do wizytówek
- Do pobrania
- Dla wymagających
- Dla kurczliwych
- Plotery nie bez kozery
- Caffè Latex
- Więcej niż druk
- Urodzinowe niespodzianki
- Poprzeczka wyżej
-
Druk offsetowy
- Zmywacze nowej generacji - Böttcherin Ventana i Aquilo
- Dobre uzbrojenie. KBA Rapida w Granpak.
- Wejście w większy format. Speedmaster XL 75 Anicolor.
- Przyszłość należy do UV. Utwardzanie farb offsetowych.
- Na podbój rynku. System suszenia UV Komori H-UV.
- Druk z efektami 3D. Wprowadzenie do druku soczewkowego.
- Perfecting w Perfekcie. Speedmaster XL 106 w warszawskiej drukarni.
- Pionierski duch. Speedmaster XL 145 w Hammer Poznań.
- Przykład zza miedzy. KBA Rapida 106 w Model Obaly z Opawy.
- Rozmowa z Krzysztofem Raczkowskim.
- Hybrydowe zaskoczenie. Innowacje KBA.
- Nowy statek we flocie. Poszerzone portfolio Heidelberga.
- Bezwodny – niezawodny. Presstek 34DI.
- Potęga obciągu. ContiTech prezentuje nowe produkty.
- Kompaktowy kompan. Najnowsza rotacja KBA.
- manroland. Rozszerzona oferta printcom.
- Sztuka łączenia
- Wszystkie maszyny drukują tak samo
- Niech żyje druk!
- Szybka zmiana miejsc
- Przyjacielskie olbrzymy
- W centrum zainteresowania
- Karton nadaje ton
- Maszyna, która dojrzewa
- Unikat na własność
- W pakiecie
- Wałkujemy temat
- Szersza oferta
- Na dopalaczach
- Offsetowy kwartet
- Kiedy DD poznał IML
- Napęd na cztery koła
- Rapida po raz piąty
- Taniec ze wstęgą
- Jesienne Speedmastery
- Eizo Pin-Up 2010
- U nas to standard
- Spektakularna rotacja
- Nawet 4,32 mln stron na godzinę!
- Hasło przewodnie: kompaktowość
- Neutralny Speedmaster
- Futureproof firmy manroland
- Precyzja w ustawieniu wałków. System DigiNip.
- W kierunku opakowań. Speedmaster i Suprasetter w Wieluniu.
- Sleeve. Shrink sleeve. Nowa wersja maszyny drukującej VSOP z technologią sleeve.
- Najwyższa technologia w każdym formacie. Kolejne instalacje sprawdzonych Rapid.
- Rozmiar uniwersalny? Półformatowe maszyny offsetowe.
- Podwójny milioner. Pierwsze sukcesy nowego Rolanda 900 XXL.
- Oryginał czy podróbka? Lekarstwa bezpiecznie zapakowane.
- Rapida na fali. Instalacja w TFP krokiem milowym w dziedzinie offsetu.
- Rozwój pod prąd. Drukarnia Kern z Bexbach.
-
Druk opakowań
- Demograficzne wyzwanie
- Bezpośrednie podejście. DecoType od Krones.
- Wyższy standard druku. System Pan4C w MWV Manufacturing.
- Na zdrowie. Systemy EyeC Proofiler.
- Hot or cold? Porównanie druku hot- i cold-stampingowego.
- Jeszcze lepiej. Technologia Full HD Flexo od Esko.
- Rewolucja wysokiej rozdzielczości. Printpack Poland łączy flekso z rotograwiurą.
- Nowy wymiar jakości. Technologia HD Flexo.
- Co wybrać? Status quo form fleksograficznych.
- Obrona terytorium. Fleksografia na drupie.
- Forma w dobrej formie. Produkcja płyt z DuPont.
- Zdobywamy rynek jakością. Technologia HD Flexo.
- Wystarczą cztery. System Spotless od Kodaka.
- Mała firma, duże wyzwania
- Czas na automat
- Fleksograficzna debiutantka
- Tuleje na nowo
- Trzeci muszkieter
- Cyrel wkracza do Stanów
- Flekso robi różnicę
- Królowa jest tylko jedna!
- Flekso po włosku
- Tuleje pod ochroną
- Płyta potraktowana laserem
- Mariaż inkjetu i flekso
- Rewolucja w wymiarze HD
- Więcej niż maszyna
- Duża precyzja małego urządzenia
- Etykiety magnetyczne
- Tryumf fleksografii. DuPont i 35-lecie technologii Cyrel.
- Targi Ipex: Atlantic Zeiser. Alfabet druku.
- Rynek etykiet - Raport. Samoprzylepna jakość.
- Flekso a etykieta. Wyróżnić się.
- Etykieta w niszy. Wywiad z Garym Flavellem z Madico.
- Sun Chemical. Bezpieczny kontakt.
- Rozwiązania dla druku od A do Z. Pozytywne imPRESSje.
- Precyzyjny druk flexo i typo. Większa rozdzielczość – lepsze efekty.
- Ruszyła produkcja smartGPS. Nowy flekso standard?
- EskoArtwork. W technologii HD.
- Trelleborg. Obciągi dla opakowań.
-
Introligatornia
- Duplo usprawnia produkcję
- CNCtechnika - Złoty plan
- Samodzielna maszyna
- Od pierwszego wejrzenia. 3D Evolution od MMP Neupack Polska.
- Stawiamy na cyfrę. Ploter Kongsberg w drukarni Quad/Graphics.
- Ludzie i maszyny. ERBI instaluje system Diana X80.
- Brawurowe broszurowanie. Nowe linie broszurujące Duplo.
- Ramię w ramię. Introligatornia dla maszyn cyfrowych.
- Rozwój w zwoju. Nowość manroland web systems.
- Papiery wartościowe. Uszlachetnianie laserem.
- Karty na stół. Premierowa instalacja Kongsberg i-XE10 Auto.
- Druk na finiszu. Trendy w wykańczaniu.
- Efekt lakierowany. Uszlachetnianie opakowań.
- Stawka większa niż szycie. Heidelberg prezentuje Stitchmaster ST 500.
- Wkładki i okładki. Nowe produkty Ferag.
- Na linii frontu. Hunkeler na drupie.
- Zszywanie w siodle. System broszurujący Duplo DBMi.
- Marnotrawstwo czy konieczność? Naddatek na obróbkę.
- Jakość to reguła. Duplo w drukarni Hetman.
- Ulga dla operatora. Automatyzacja z Feragiem.
- Wykończenie po białostocku. Drukarnia Arka-Druk.
- Oceniaj po okładce. Systemy Schmedt w firmie Iguana.
- Dookoła Polski. Zadowoleni użytkownicy Duplo.
- Otwarta na współpracę
- Intensywnie w Rzeszowie
- Wkładka jak z płatka
- Cięty na fotoksiążki
- Made in Switzerland
- Taniec złamywaniec
- Pierwsza w Polsce
- Wisienka na torcie
- Nowości Hunkelera
- Oko do detali
- Co za tempo!
- Księstwo Postpressu
- Syrius, gwiazda laminacji
- Rzutem na taśmę
- Zapraszamy do stołu
- EuroGraf w ofercie ITTP
- Wkładkowanie dookoła świata
- Żadnych kompromisów
- Tolek stawia na… rozwój
- Karton kaszeruje tekturę
- Nowe propozycje firmy Ferag
- Generacja „huncolor ready”. System tnący CS6-II.
- Pracownia kształtów ostatecznych. Najnowsze trendy w introligatorni.
- Oceniaj po okładce. Müller Martini.
- Targi Ipex: Rima. Podaj dalej!
- Targi Ipex: Kama. Hologram i spółka.
- Targi Ipex: Hunkeler. Trzy światowe premiery.
- Autobond. Licencja na laminowanie.
- Polar. Targowe cięcie.
- Zechini. W dobrej oprawie.
- System Duplo 3500. Broszurowanie bez opóźnień.
- Linia Entrance w drukarni Wrochna. Entrée nowej jakości.
- Ostatnie szlify. WRH Marketing i Ferag na Ipex.
- Introinnowacje. Duplo na targach Ipex.
- Idzie jak po taśmie. Primera E140 w drukarni Berger.
- Esko-Artworks. Kongsberg dla małych nakładów.
- Polar. Bezpieczeństwo w introligatorni.
-
Papier i materiały
- Pankaboard OY - Różne oblicza kartonu
- Włoskie randez-vous - Sposób na szlachetne wykończenie
- MEWATEX ULTRA, czyściwo do wrażliwych powierzchni
- Życzenia pomyślności
- Strategiczna przebudowa. Sappi otwiera PM 2 w Alfeld.
- Karton rośnie w siłę. ECMA w Polsce.
- Cudowna lekkość kartonu. Ulepszone produkty Metsa Board.
- Mniej znaczy więcej. Wyniki konkursu Chromolux.
- Kalendarz z pudełka. Design z kartonem Sappi.
- Alternatywa dla PVC. Nowe produkty Sihl.
- Zmierzch prześwitów. Innowacja Gmund.
- Genialny materiał. W skrócie o papierze.
- Karton pokazuje wnętrze. „Made to Fit your Style” od Sappi.
- Wspólny język. Publikacja Arctic Paper.
- Zielona masa. Papiery ekologiczne.
- Prywatna tęcza
- Kremowa nowość
- Respekt dla podłoża
- Papier na papier
- Wszystko zostaje w rodzinie
- Produkcja wstrzymana
- Na wyłączność
- Większe moce
- Papierowe błyskotki
- Dla smakoszy
- Zielony papier
- Dla HP Indigo i nie tylko
- Liner dla opakowań
- Makulatura wyższych lotów
- Dla opakowań i POS-ów
- Papierowa plastelina
- Inspirująca kostka
- Kolekcja oryginałów
- Recyklizacja papieru
- Paperworld 2011
- Karton chroni żywność
- W poszukiwaniu papieru
- Pierwszy papier nowej serii
- Nowości w ofercie Arctic Paper
- Z nosem w czasopiśmie. Zapach druku a nasze zdrowie.
- Wielkie wejście kartonów. Nowości Stora Enso.
- Munken Shop. Papier online.
- Arctic Paper. Papierowe nowości.
- Map Polska. Certyfikaty FSC i PEFC.
- Zanders Zeta. Kreatywne powierzchnie.
- Internetowy butik Gmunda. Papierowe hout couture.
- Mondi Jülich rozbudowuje park maszynowy. Strategiczna inwestycja.
- Dalsza restrukturyzacja M-Real. Przebudowa trwa.
- UPM kupuje Botnię. Inwestycje fińskiego papiernika.
- Kampania Green Range Mondi. Wyższy stopień zieloności.
- Nowy papier Burgo. Na miarę rotograwiury.
- Papiery Post-2-Cure Sihla. Dobre medium dla lateksu.
- Zawrotna produkcja Mondi. Rekord czterdziestolecia.
- Smurfit Kappa. Dla szlachetnych opakowań.
- Papiery Mohawk. Kolejne papierowe opcje.
- Żyć bez papieru? Kampania marketingowa Grycksbo Paper.
- Bielsza biel. Ulepszone kartony Cascades Djupafors.
- Równowaga w papiernictwie. 4. Raport Zrównoważonego Rozwoju.
- „Podstawowy” papier Core. Nie musisz go lubić!
- Papiery Hide od LakePaper. Lekko i stabilnie.
-
Biznes
- PRENUMERATA
- ARCHIWUM
- PATRONUJEMY
- KARIERA
- PRESS
Hot or cold? Porównanie druku hot- i cold-stampingowego.
Brunetki czy blondynki? Dubaj czy Stany Zjednoczone Ameryki? Złoto czy srebro? Codziennie podejmujemy różne, mniej lub bardziej ważne, decyzje. Czasem wybór zdeterminowany jest przez wiele czynników, a czasem jest on tylko kwestią gustu. Z opakowaniowego punktu widzenia pochylamy się nad wyborem uszlachetnienia w druku opakowań i pytamy: hot czy cold-stamping?
Hot-stamping, zwany również termodrukiem i hot-printem, to technika druku z użyciem folii hot-stampingowej i matryc wypukłych, wykonanych z materiału przewodzącego ciepło. Folia do tłoczenia na gorąco na nośniku z PET składa się z warstwy rozdzielającej, klejowej, napylonego próżniowo aluminium i lakieru. Po zetknięciu folii PET z matrycą (o temperaturze ok. 100° C) klej aktywuje się w miejscach odpowiadających rysunkowi na matrycy i, wraz z odpowiednim fragmentem warstwy lakieru i aluminium, pozostaje na drukowanej hot-stampingiem powierzchni. Aplikację hot-stampingu można zastosować na maszynach płaskich, cylindrycznych, jak i rotacyjnych. Używa się jej głównie do uszlachetniania druku, ozdabiania przedmiotów, znakowania i zabezpieczania druku, np. przy wykorzystaniu folii holograficznych.
Z kolei cold-stamping jest metodą nanoszenia koloru srebrnego i złotego (oferowane są różne kolory folii, co prawda w mniejszej gamie kolorystycznej niż folie do tłoczenia na gorąco, jak również wzory dyfrakcyjne oraz ciągłe wzory holograficzne tzw. tapetowe) na etykiety, polegającą na przenoszeniu warstwy dekoracyjnej folii na materiał przy użyciu specjalnego kleju (utwardzanego promieniowaniem UV), nanoszonego metodą fleksograficzną, offsetową lub typograficzną dokładnie w miejscach, które mają być uszlachetnione. Po dociśnięciu kleju „nadrukowanego” do warstwy klejowej folii (i utwardzeniu kleju lampami UV poprzez folię) następuje oderwanie barwnika od warstwy nośnej.
Kwestia gustu
Obie metody pozwalają uzyskać podobny efekt, z tym, że wersja na gorąco ma szersze zastosowanie (umożliwia aplikację na powierzchniach gładkich oraz fakturowanych) i można ją spotkać praktycznie wszędzie: od okładek na książkach, nadrukach na koszulkach czy obudowach telewizorów, po bilety komunikacji miejskiej czy karty kredytowe. Wydawałoby się, że przy wysokiej temperaturze i dużym nacisku aplikacja bardzo szczegółowych wzorów (ryzyko „zlania” się wytłoczenia) jest zdecydowanie trudniejsza. Tymczasem firma PC Print, dystrybutor folii L. Kurz, ma w swojej ofercie specjalne folie do tłoczenia na gorąco bardzo drobnych wzorów, jak również folie pozwalające na uzyskanie bardzo precyzyjnego tłoczenia na gorąco w kontrze. Jedynym ograniczeniem jest precyzja wykonania matryc tłoczących, ale i tu oferowane matryce mosiężne z firmy Hinderer & Muehlich pozwalają uzyskać bardzo dobre drobne efekty tłoczenia.
Cold-stamping natomiast widać głównie na etykietach produktów spożywczych, chemicznych, farmaceutycznych i kosmetycznych, gdzie można uzyskać podobny efekt tańszym kosztem, dzięki drukowaniu folią w jednej linii i z aplikacją przejść tonalnych. Drukarnia fleksograficzne Natalii jest jedną z nielicznych w Polsce wykonujących etykiety shrink sleeve ze złoceniem na zimno. Zdaniem Artura Nowaczyka, wiceprezesa zarządu, cold-stamping ma więcej zalet od wersji na gorąco. „Nawet wysoko przetworzony shrink sleeve z cold-stampingiem jest tańszy niż wyprodukowany w technice rotograwiury. Często, dzięki wysokiemu połyskowi, daje on nawet jeszcze lepszy efekt wizualny. Stosowanie złoceń na płaskich powierzchniach również jest efektywniejsze, ponieważ folia cold-stampingowa jest sztywna, a przy dużym skurczu matowieje, co czasami daje zaskakująco pozytywne rezultaty i nowe, interesujące rozwiązania”. Ponadto folie do tłoczenia na zimno mają wyższą rozdzielczość, dzięki aplikacji na podłoże z naniesionym klejem, co pomaga uszlachetniać produkty o bardziej skomplikowanych wzorach, mniejszej grubości pojedynczych linii. Największa wada tej metody jest jednocześnie jej zaletą – wydajność produkcji in-line, która wymaga, by rola z folią poruszała się z taką samą prędkością, z jaką porusza się podłoże, co oznacza utratę ok. 10-15 proc. materiału. Im mniejsza powierzchnia tłoczenia w porównaniu do obszaru zadruku, tym strata folii większa. Jednak na rynku są już dostępne maszyny z systemem oszczędzania folii, sprawiającym, że przesuwa się ona tylko o obszar tłoczenia na podłożu.
Za cold-stampingiem opowiada się również Jacek Gryska, kierownik Działu Produkcji w firmie Skanem Poznań: „Porównując dwa sposoby złocenia, »cold« i »hot«, zdecydowanie lepszą formą uszlachetniania etykiet jest cold-stamping” – komentuje. „Jego zaletą jest możliwość wykonania szybkiego i prostego fotopolimeru pod dowolny projekt klienta bez konieczności zamawiania drogiego cylindra do złocenia na gorąco, co oznacza szybką i tanią przygotowalnię. Ponadto technologia ta umożliwia szybsze zmiany na maszynie bez konieczności oczekiwania na chłodzenie cylindra, większą optymalizację przy druku na naszych maszynach RCS oraz większą prędkość druku. Eliminujemy również problem związany z wygospodarowaniem miejsca na przechowywanie skrzyń z cylindrami”.
„Cold” w opakowaniach kartonowych
Netbox – firma specjalizująca się w projektowaniu i produkcji opakowań kartonowych wykonywanych techniką druku offsetowego, także preferuje cold-stamping. „Dzięki tej metodzie możemy zaproponować naszym klientom szerszą gamę uszlachetnień druku, jak i zabezpieczeń wydruków za pomocą folii holograficznej” – mówi Bartosz Ziembiewicz, dyrektor Marketingu i Rozwoju. „Dużym atutem jest wydajność – maszyna ma możliwość foliowania z prędkością nawet do 10 tys. arkuszy na godzinę. Dzięki nowoczesnej technologii mamy możliwość wykonywania trzech procesów technologicznych on-line: foliowania, drukowania oraz nanoszenia lakieru dyspersyjnego lub UV. Metoda cold-stampingu umożliwia również odwzorowanie drobnych elementów grafiki, nawet do szerokości 0,05 mm. Minusem są wyższe wymagania foliowanego podłoża – preferowane są surowce z grupy GC, natomiast w przypadku surowców z grupy GD każdorazowo trzeba wykonywać próby dopuszczające surowiec do produkcji. Dla optymalizacji kosztów ważnym elementem jest również odpowiednie przygotowanie użytków na arkuszu, jak i stosowanie dzielonej wstęgi, a nie jednej roli”.
Rewolucja w uszlachetnianiu arkuszy?
„Do chwili pojawienia się technologii aplikacji folii »na zimno« na arkuszach oczywistym było, że do eleganckich kartonowych opakowań stosuje się technologię uszlachetniania folią »na gorąco« – twierdzi Piotr Cippert, współwłaściciel firmy PC Print (będącej przedstawicielem Leonhard Kurz – producenta folii do uszlachetniania różnych powierzchni). Po zaprezentowaniu przez producentów maszyn drukujących nowej technologii, przedstawiciele drukarń opakowań kartonowych uznali, że nastąpił przełom w technologii uszlachetniania arkusza. Wiele z nich zainwestowało środki i zakupiło nowe, wielokolorowe maszyny drukarskie wyposażone w zestawy do cold-stampingu. Sprzyjała temu możliwość pozyskiwania środków unijnych na finansowanie tej innowacyjnej metody uszlachetniania arkusza. Niektóre drukarnie kupowały dostępne na rynku zestawy do transferu folii na zimno przeznaczone do montażu na posiadanych już maszynach drukarskich. Euforia związana z nowymi możliwościami uszlachetniania zaowocowała tym, że obecnie dziewięć drukarń dysponuje tą technologią. „Należy mieć świadomość, że technologia transferu folii na zimno na arkusze nie powinna być traktowana jako technologia konkurencyjna w stosunku do tłoczenia na gorąco, a jedynie jako metoda, która pozwala na osiągnięcie unikalnych efektów dekoracyjnych, niedostępnych w przypadku tłoczenia na gorąco” – mówi Piotr Cippert. Uważa on, że aby w miarę obiektywnie odpowiedzieć na pytanie, która z technologii jest lepsza, należy ocenić reakcję rynku. „Dziś, po kilku latach od wprowadzenia technologii transferu folii na zimno na arkuszach, widać, że nie odniosła ona tak oszałamiającego sukcesu jak się wszyscy spodziewali. Zainteresowanie końcowych klientów, mimo ewidentnych zalet tej metody, nie jest zbyt duże. Liczba maszyn znacznie przewyższa zapotrzebowanie rynku. Stara technologia tłoczenia na gorąco trzyma się dobrze i nie została wyparta przez technologię transferu folii na zimno. Obie technologie należy traktować komplementarnie. Każda z nich ma swoje zalety, ale i ograniczenia. Jak zawsze w takich przypadkach to klient decyduje, jakie efekty chciałby mieć na swoim opakowaniu, a rolą projektanta i drukarni jest zrealizować oczekiwania klienta. Projektanci, którzy rozumieją technologię transferu folii na zimno na arkusze, odgrywają kluczową rolę przy tworzeniu opakowania. Ich kreatywność pozwala na wykorzystanie wszystkich zalet technologii uszlachetniania. Naszą rolą jako dystrybutora folii jest dawanie pełnego wsparcia zarówno projektantom, jak również drukarniom. PC Print od 20 lat oferująca na polskim rynku folie firmy Leonhard Kurz jest wierna tej misji. Wielokrotnie uczestniczyła w procesie projektowania nowych opakowań, dając profesjonalne wsparcie zarówno na etapie projektowym, jak i na etapie produkcyjnym” – podsumował Piotr Cippert.
Szkło na ciepło
W przypadku dekoracji na szkle firma Stölzle zaleca folię hot-stampingową ze względu na precyzję tłoczenia oraz ekonomiczność tego rozwiązania w porównaniu z innymi technikami zdobienia. Biorąc pod uwagę wysokie ceny złota, hot-stamping stał się atrakcyjną alternatywą wobec bezpośrednich złoceń na opakowaniu. „W przeszłości, aby uzyskać wysokiej jakości uszlachetnienia na szkle, musieliśmy korzystać z tłoczonej ceramiki z metalami szlachetnymi (złoto lub srebro). Oba te materiały muszą być opalane w piecach w różnych temperaturach i w różnym czasie, co prowadziło do tego, że trzeba było tłoczyć dwa razy to samo opakowanie. Folia hot-stampingowa UV zapewnia ten sam efekt zdobienia przy niższych kosztach, dzięki możliwości uszlachetnienia w jednej linii, skracając czas obróbki o połowę” – skomentował Andreas Herzog, menadżer ds. uszlachetnień w Stölzle Oberglas. Dodatkową zaletą metody „na gorąco” jest szeroki wachlarz wyboru kolorów zdobienia, możliwość łączenia hot-stampingu z organicznymi tuszami oraz redukcja odpadów materiałowych przez aplikację folii dopiero w momencie, gdy przylgnie do drukowanego obrazu. Jedynym problemem w przypadku hot-stampingu na szkle jest niższa wytrzymałość materiału – tusze ceramiczne są wypalane w 600° C, a metale szlachetne w 400° C, więc naturalnie ich trwałość jest większa, co widać zwłaszcza w wielkoformatowych pracach artystycznych.
Władza, klasa i pieniądze
Wśród producentów kosmetyków (zwłaszcza tych z wyższej półki) głosy przechylają szalę na stronę hot-stampingu. Tak przynajmniej twierdzą przedstawiciele firmy Madag Printing Systems, szwajcarskiego producenta maszyn do tej technologii. „Tubki, słoiki, maskary, flakony perfum czy butelki na dezodoranty są najczęściej uszlachetniane folią hot-stampingową w połączeniu z innymi technikami druku, jak suchy offset, sitodruk lub flekso – tylko w przypadku bardzo drogich marek stosowany jest sam hot-stamping. Dlaczego jest on traktowany jako symboliczna wisienka na torcie? Ponieważ żadna inna metoda zdobienia nie pozwala na uzyskanie tak czystego połysku przy takiej cenie” – skomentował Vincenzo Napolitano, kierownik sprzedaży i marketingu w Madag Printing Systems. Mowa o sitodruku, który wymagał zastosowania drogich tuszy metalicznych, oraz o droższej i mniej przyjaznej środowisku metalizacji galwanicznej, która była dotychczas jedyną techniką zdobienia całej powierzchni opakowania. „Naszych klientów najbardziej interesuje rzeczywista wartość uszlachetnienia – opakowanie z folią hot-stampingową wygląda atrakcyjnie i symbolizuje władzę, klasę i pieniądze. Z naszego doświadczenia wynika, że cold-stamping nie osiąga oczekiwanych efektów na popularnych materiałach opakowaniowych dla kosmetyków, jak tworzywa PE, PC, SAN, tektura, metal czy szkło. Sami jesteśmy ciekawi, jak w przyszłości rozwiną się te techniki” – podsumował Vincenzo Napolitano.
Która i dla-czego?
Uszlachetnienia druku metodą hot- czy cold-stampingu to dość dyskusyjny i szeroki temat. „Byłem świadkiem, słuchaczem i uczestnikiem wielu takich dyskusji – informuje Jan Borowiec, właściciel firmy doradczej w zakresie uszlachetnień druku. „W ich trakcie tworzyły się dwie frakcje, w których każdy bronił i zachwalał tę technologię, którą – jak się okazywało w toku dalszych rozważań – stosował w firmie. Wizje projektantów oraz klientów są bardzo, bardzo, och! jak bardzo »wymagające«. Pierwszą selekcję ich realności weryfikuje się przy wykonywaniu modelu, następna weryfikacja następuje przy wykonywaniu próby seryjnej. Podczas tych prób wybiera się technologię, która pozwoli na jak najlepsze i najefektowniejsze wykonanie. Moje ostatnie prace nad modelami opakowań utwierdzają mnie w przekonaniu, iż obie technologie będą, ba! muszą być w zastosowaniu”. Hot-stamping czy cold-stamping? Jan Borowiec uważa, że mówiąc o tych technologiach, nie powinno się żadnej z nich wykluczać, bowiem specyfika obu pozwala na korzystanie z nich równocześnie.
„To dzięki nim możemy wzbogacić jakość i efekt estetyczno-wzrokowy opakowań, a co za tym idzie, urozmaicenie i szereg kombinacji. Hot-stamping to kunszt i doświadczenie, które można zobaczyć i poczuć, z kolei cold-stamping to wzbogacenie i rozszerzenie możliwości, które można tylko ujrzeć. Na pytanie „Hot- czy cold-stamping?” odpowiadam z pełnym przekonaniem: obie, ponieważ się uzupełniają! Pomijam natomiast rozważania pod względem ekonomii produkcji mało- czy wielkoseryjnej” – konkluduje Jan Borowiec.
« poprzedni | następny » | « wróć |
Reklama
Ankieta
Czy poligrafia ma już kryzys za sobą?
We wrześniu zebrał się zespół ekspertów drupy, składający się z osobistości świata poligrafii: właścicieli firm, naukowców i analityków. Centralnym punktem rozmów było zagadnienie „PRINT 2030 – 2.0”. Określono dziesięć trendów, które będą miały wpływ na branżę. Analizowano również jak wdrożyć te zdefiniowane i precyzyjnie określone procesy w życie drukarń, tak aby firmy podążały drogą druku przyszłości.