Kalendarium

19-22.03.2024 · Fespa, Amsterdam

19-21.03.2024 · LogiMat, Stuttgart

28.05-07.06.2024 · drupa, Düsseldorf

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

Karton nadaje ton

Data publikacji: maj 2011

 

Firmy KBA, Smurfit Kappa Carton oraz Epple Druckfarben zorganizowały w Radebeul wspólną imprezę pod hasłem „Performance is the key“. W wydarzeniu wzięło udział niemal 300 specjalistów w dziedzinie poligrafii z szesnastu krajów, głównie z Europy. Mieli oni okazję dowiedzieć się wszystkiego na temat nowości w produkcji pudełek składanych dla żywności i produktów niespożywczych. Tematyka spotkania obejmowała cały łańcuch produkcyjny, w tym zagadnienia związane z drukiem, uszlachetnianiem i logistyką.

 
© P&P
W spotkaniu „Performance is the key“ wzięło udział niemal 300 specjalistów w dziedzinie poligrafii.

Spotkanie w Radebeul rozpoczęli: Wolfgang Suerbaum (Smurfit Kappa Carton), Joachim Erlach (Epple Druckfarben) i Ralf Sammeck (KBA), którzy w kilku słowach powitali uczestników imprezy. Następnie Steffen A. Rapp, dyrektor sprzedaży firmy Smurfit Kappa Carton, przedstawił kartony recyklingowe Multiprint oraz Twin Coat jako wysokiej jakości tworzywa do produkcji pudełek składanych. Dotychczas pojęcie „karton High Performance” odnosiło się niemal wyłącznie do kartonów z włókien pierwotnych, jednak oba podłoża przedstawione przez Steffena A. Rappa pokazują, że również należą do najwyższej klasy jakościowej. Kartony cechuje m.in. wysoki poziom bieli oraz nieprzezroczystości, optymalna wsiąkliwość farby drukarskiej, gładka powierzchnia oraz połysk. W druku kartony wyróżniają się przede wszystkim minimalnym zabrudzeniem obciągów kurzem makulaturowym, co sprawia, że maszyna drukująca nie wymaga tak częstego czyszczenia, a jej możliwości są maksymalnie wykorzystywane.

Istota kartonu recyklingowego polega na tym, że jest on produktem wytworzonym z surowców odnawialnych, a jednocześnie pozwala na wielokrotne wykorzystanie włókien drzewnych. Nawet produkcja takiego podłoża jest energooszczędna – zużywa się w niej mniej energii niż w przypadku wytwarzania kartonu z włókien pierwotnych. Karton recyklingowy można wykorzystać w niemal wszystkich segmentach rynku opakowaniowego, również w segmencie opakowań na żywność. Dlatego podłoże to stanowi ekonomiczną alternatywę dla podłoży drukowych z włókien pierwotnych.

 
© P&P

Antje Kersten z Uniwersytetu Technologicznego w Darmstadcie omówiła w swojej prezentacji znaczenie i możliwości zmniejszenia zawartości olejów mineralnych w opakowaniach na produkty spożywcze.

Zidentyfikowane ślady oleju

Antje Kersten z Uniwersytetu Technologicznego w Darmstadcie omówiła w swojej prezentacji znaczenie i możliwości zmniejszenia zawartości olejów mineralnych w opakowaniach na produkty spożywcze. Badania wykazały, że karton pochodzący z recyklingu, z którego produkuje się pudełka na żywność, może zawierać ślady olejów mineralnych. Dotychczas jeszcze nie wykazano, w jakim stopniu te substancje mogą być niebezpieczne dla konsumenta. Śladowe ilości olejów mineralnych mogą pochodzić z makulatury, a ściślej mówiąc z farb drukarskich do zadruku papieru gazetowego, z którego produkowany jest karton recyklingowy. Na przykładzie farb offsetowych Antje Kersten wyjaśniła obecność olejów mineralnych w poszczególnych procesach druku. Podkreśliła również, że w analizie olejów mineralnych naukowcy napotykają na szereg problemów, jak brak wartości granicznych dla zawartości tych substancji w papierze i kartonie czy brak ustandaryzowanej metody pomiaru związków MOSH (Mineral Oil Saturated Hydrocarbons) i MOAH (Mineral Oil Aromatic Hydrocarbons). Co więcej, migracja składników olejów mineralnych z opakowania do produktu spożywczego zależy od wielu różnych czynników. Nie bez znaczenia pozostaje design opakowania, rodzaj zapakowanej żywności, warstwa wewnętrzna kartonu, transport, a także czas i warunki przechowywania.

Istnieją różne metody pozwalające zredukować przedostawanie się olejów mineralnych do żywności. Jedną z nich jest zastąpienie kartonu recyklingowego podłożem z włókien pierwotnych. Są i inne sposoby, jak na przykład stosowanie do produkcji kartonu recyklingowego wyłącznie specjalnie wyselekcjonowanej makulatury, tzn. takiej, która zawiera małą ilość odpadów gazetowych, za to składa się niemal wyłącznie z papieru, do produkcji którego nie stosowano olejów mineralnych. Niezawodnym sposobem ochrony pakowanej żywności jest stosowanie warstw barierowych lub dodatkowych, wewnętrznych opakowań, jak np. torebki foliowe czy aluminiowe. Wiele z tych metod nie znajduje jednak jeszcze zastosowania w zrównoważonej gospodarce odpadami i opakowalnictwie. 

 
© P&P

Steffen A. Rapp, dyrektor sprzedaży firmy Smurfit Kappa Carton, przedstawił kartony recyklingowe Multiprint oraz Twin Coat jako wysokiej jakości tworzywa do produkcji pudełek składanych.

Diabeł tkwi w farbie

Matteo Piller, product manager ds. farb do druku opakowań firmy Epple Druckfarben, zaprezentował serię farb BoFood MU i SensPrint MU, przy zastosowaniu których nie występuje problem migracji szkodliwych związków do żywności. Piller wskazał na różnice w wymaganiach stawianych przez różne grupy związane z opakowaniami. Konsumenci oczekują, że opakowanie będzie bezpieczne i nieszkodliwe dla środowiska, z kolei producenci produktów markowych chcą uniknąć konfliktów z konsumentami – im także zależy na bezpieczeństwie. Tym, czego oczekują producenci pudełek składanych, jest wydajna, stabilna produkcja w zgodzie ze standardami PSO.

Powstanie dzisiejszych farb „bezmigracyjnych” poprzedziło kilka etapów rozwoju tej technologii. Pierwszym krokiem były niemal bezzapachowe farby z serii GA: posiadają one bardzo dobre cechy organoleptyczne, minimalną skłonność do tzw. puchnięcia, nie zawierają olejów mineralnych oraz są zoptymalizowane pod kątem druku. Dzięki temu wykorzystywano je do produkcji opakowań dla produktów niespożywczych, opakowań wtórnych dla żywności oraz barierowych opakowań pierwotnych. Kolejnym krokiem były farby niskomigracyjne, jak np. seria CareFood MAW, które spełniają wszystkie europejskie wymagania dotyczące bezpieczeństwa i dzięki temu nadają się do produkcji opakowań na żywność i artykuły wrażliwe sensorycznie oraz mogą mieć bezpośredni kontakt z produktami spożywczymi.

Póki co, niedoścignionym ideałem w ofercie farb bezmigracyjnych wydają się być te produkowane przez firmę Epple: BoFood MU oraz SensPrint MU (zoptymalizowana pod kątem maszyn KBA Rapida). Farby cechuje zredukowany zapach i brak niebezpieczeństwa migracji szkodliwych substancji. Eliminacja składników odpowiedzialnych za zapach farby skutkuje niestety zmniejszoną odpornością na ścieranie, dlatego producent zaleca pokrywanie wydruków lakierem.

 

© P&P

Matteo Piller, product manager ds. farb do druku opakowań firmy Epple Druckfarben, zaprezentował serię farb BoFood MU i SensPrint MU, przy zastosowaniu których nie występuje problem migracji szkodliwych związków do żywności.

Krótszy odpoczynek

Wydajność i ekonomiczność w druku opakowań były tematem prezentacji Jürgena Veila, szefa marketingu ds. maszyn arkuszowych KBA. Omówił on dwa kluczowe zagadnienia: sposoby skrócenia przestojów w druku opakowań na maszynie Rapida 106 drukującej w popularnym średnim formacie, jak również nowości w wielkoformatowym druku arkuszowym.

Sensoryczny system nakładania bez marki bocznej Sensoric Infeed System, który wykorzystywany jest w Rapidzie 106, nie wymaga wstępnego przygotowania, co pozwala wyeliminować błędy ustawiania i redukuje ogólny czas narządzania. Margines marki bocznej wynosi tu +/- 5 mm. Dodatkowo próżniowe elementy napędowe wspierają transport arkusza w linii nakładania. Inną opcją jest niezależny napęd cylindrów płytowych DriveTronic SPC (Simultaneous Plate Change). Dzięki temu, że każdy cylinder posiada osobny napęd, można zrezygnować ze sprzęgieł oraz dodatkowych napędów. Co więcej wyeliminowanie mechanizmu, który łączy cylinder płytowy i główną jednostkę napędową, pozwala na symultaniczną realizację większości procesów narządzania, a to prowadzi do znacznego skrócenia czasu przygotowania maszyny do druku. Dzięki CleanTronic Synchro mycie cylindrów drukowych i obciągów oraz wymiana płyt mogą odbywać się w tym samym czasie, co pozwala na zaoszczędzenie ok. 30 proc. czasu narządzania. Programy mycia dla każdego zespołu drukującego mogą być dobierane indywidualnie.

W offsetowym druku wielkoformatowym kompletny proces zmiany płyt, włączając w to ustawienie registrów, zajmuje ok. 2,5 minuty. Zautomatyzowana zmiana form do lakierowania, którą oferują maszyny Rapida, jest wyraźnie szybsza niż w porównywalnych modelach. Rapidy wyposażono również w ekologiczne rozwiązanie VariDryBlue – system suszenia oparty na zamkniętym obiegu powietrza, który w znaczący sposób redukuje zużycie energii w porównaniu z konwencjonalnymi suszarkami na promienie IR i gorące powietrze. Rozwiązanie to nie tylko pozwala zmaksymalizować wydajność, ale też zmniejsza wpływ produkcji poligraficznej na środowisko naturalne. Wszystkie te rozwiązania czynią maszyny serii Rapida idealnymi do druku opakowań.

 

© P&P

Swoje możliwości pokazała wielkoformatowa Rapida 142. Najpierw wydrukowano na niej plakat, a następnie opakowanie do głębokiego mrożenia.

Od teorii do praktyki

Uczestnicy spotkania w Radebeul mogli przekonać się, jak produkty KBA, Smurfit Kappa Carton oraz Epple Druckfarben współgrają ze sobą. Najpierw przy pomocy maszyny Rapida 106 wydrukowano plakat na kartonie Twin Coat o gramaturze 350 g/m2. Następnie urządzenie szybko przestawiono na produkcję opakowań na słodycze. W projekcie wykorzystano kolory CMYK i złoty oraz lakier dyspersyjny. 18 tys. arkuszy z siedmiu palet przeszło przez Rapidę w niecałą godzinę. Swoje możliwości pokazała również wielkoformatowa Rapida 142. Najpierw wydrukowano na niej plakat, a następnie opakowanie do głębokiego mrożenia w kolorach CMYK oraz zielonym, wykorzystując do uszlachetnienie lakier dyspersyjny. Jako podłoże wybrano karton Multiprint o gramaturze 400 g/m2. W druku wszystkich prac wykorzystano farby bezmigracyjne SensPrint MU.

 

 

 

 
 


 
 


« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Witamy w roku drupy 2024…

Trudno w to uwierzyć. Po ośmioletniej przerwie w tym roku targi drupa ponownie odbędą się w Düsseldorfie. Oczekiwania są wielkie, ale w branży wciąż niewiele słychać.

 

Jeśli pamiętacie, jakie było typowe „uczucie mrowienia” w okresach poprzedzających poprzednie drupy w ostatnich latach, w porównaniu z tą drupą jest ono właściwie prawie zerowe. „Działanie jak zwykle” jest na porządku dziennym i tak postępują firmy. Niewiele już firm zaprasza przedstawicieli mediów na dobrze zorganizowane i merytoryczne konferencje prasowe i prezentacje z odpowiednim wyprzedzeniem przed targami, aby zaprezentować wspaniałe wieści o nowych produktach. Oszczędza to wysiłek organizacyjny, a przede wszystkim koszty podróży.

Reklama

Ankieta

Czy wojna na Ukrainie ma wpływ na działalność Twojej firmy?

Tak, ma zdecydowany wpływ
Tak, ma umiarkowany wpływ
Trudno stwierdzić
Nie, nie ma wpływu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty