Kalendarium

19-22.03.2024 · Fespa, Amsterdam

19-21.03.2024 · LogiMat, Stuttgart

28.05-07.06.2024 · drupa, Düsseldorf

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

Sleeve. Shrink sleeve. Nowa wersja maszyny drukującej VSOP z technologią sleeve.

Data publikacji: lipiec/sierpień 2010

Zdjęcie: ©Rivella AG

Maszyna VSOP to urządzenie obsługujące wstęgę podłoża o szerokości z zakresu 520-850 mm, dedykowane na rynek opakowań giętkich, etykiet i kartonów pudełkowych.

Nawet w ekonomicznie trudniejszym okresie wolumen zamówień w branży opakowaniowej, w przeciwieństwie do innych segmentów przemysłu poligraficznego, utrzymuje się na dość wysokim poziomie. Jednym z obszarów poligrafii, który na przekór kryzysowi odnotowuje znaczący wzrost, jest druk etykiet shrink sleeves. Z tego względu firma Müller Martini promuje na rynku nową wersję maszyny drukującej VSOP z technologią „sleeve”, która ma zapewnić jej pozycję lidera na rynku wąskowstęgowego druku opakowań w technice offsetowej.

 

Roczny wzrost rynku opakowań i etykiet typu shrink sleeve w samym tylko przemyśle spożywczym (zwłaszcza w segmencie napojów) w krajach Unii Europejskiej wynosi ok. 10 proc. Christian Steeb, dyrektor generalny szwajcarskiej firmy Nyco Flexible Packaging GmbH, zatrudniającej w swojej berneńskiej drukarni 170 pracowników, także zauważa powyższy trend: „W 2009 roku zadrukowaliśmy 700 mln produktów typu shrink sleeve. W tym roku ilość ta przekroczy miliard egzemplarzy”. Jednym z czynników, które decydują o tym, że coraz więcej producentów żywności wybiera etykiety typu shrink sleeve z myślą o swoich napojach, jogurtach czy sosach sałatkowych, jest niemal nieograniczona liczba możliwych projektów graficznych i opcji etykietowania. Jest to bardzo istotne, jeśli wziąć pod uwagę, że współczesny konsument podejmuje decyzję o zakupie w ciągu kilku sekund; natomiast szczególnie zasadne w przypadku kiosków czy innych sklepów typu outlet, choćby tych funkcjonujących przy stacjach benzynowych. Specjaliści ds. marketingu nazywają taką sytuację „momentem prawdy” dla każdego punktu sprzedaży. „W przypadku klasycznych etykiet istnieją pewne ograniczenia, np. z uwagi na liczbę możliwych typów nadruku” – mówi Christian Steeb. – „Przy etykietach typu shrink sleeve mamy o wiele większe pole manewru”. Zdaniem Matthiasa Rotha, kierującego działem zakupów w szwajcarskiej firmie Rivella AG, zajmującej się produkcją napojów, na rozwój opakowań, jak też na sposób ich projektowania i zadrukowania wpływa rosnąca liczba obecnych na rynku marek: „Produkty kupowane prosto z półki sklepowej są niemal zawsze wybierane z uwagi na swój wygląd”.

 

Inwestując w opakowania

Podczas, gdy napój o nazwie Rivella – jako lider na szwajcarskim rynku soft drinków – nadal pozostaje przy tradycyjnych etykietach papierowych, to opakowania soków owocowych Michel (których napełnianiem także zajmuje się Rivella AG), posiadają wyższej jakości etykiety typu shrink sleeve. Jeszcze dziesięć lat temu w ofercie tej firmy znajdowały się zaledwie dwa produkty wyposażone w tego rodzaju etykietę. W roku 2005 liczba ta wzrosła do siedmiu, dziś jest ich już trzynaście. Ponadto, nie nazywają się już Michel „pomarańczowy” czy „ananasowy”, ale Michel Bodyguard, Tinga, Beauty Colada czy Power Coffeeberry. „Etykiety typu shrink sleeve lepiej przekazują emocje” – przekonuje Tatiana Giorgi, menedżer projektu w dziale marketingu Rivella AG. – „Dlatego na tak konkurencyjnych rynkach jak segment soków owocowych są one sprawą kluczową, zwłaszcza gdy kupujący to w dużej mierze młodzi ludzie. Kluczowa jest również jakość. Dobry projekt nie wiąże się wyłącznie z właściwym wyglądem” – kontynuuje Tatiana Giorgi. – „Chodzi w nim także o spozycjonowanie danej marki i stworzenie pozytywnej synergii z samym napojem oraz jego producentem”. Najlepszym przykładem jest sok Michel, będący z założenia marką typu Premium, która nie zamierza i nie chce walczyć z tańszymi produktami oferowanymi przez supermarkety. Z tego względu Rivella jest skłonna wprowadzić w nim wartość dodaną i zainwestować we właściwe opakowanie. Podobnie jest w przypadku kawy Caffe Latte produkowanej przez szwajcarską firmę Emmi. Samuel Futer, kierujący w niej zespołem marketingu produktowego, mówi: „Należy pamiętać, że opakowanie musi pasować do całej koncepcji produktu. Z tego względu etykiety typu shrink sleeve są niemal stworzone z myślą o stożkowych opakowaniach kawy Caffe Latte, która pojawiła się w ofercie firmy w 2004 roku, a jej kampania promocyjna była najbardziej udanym wprowadzeniem nowego produktu na rynek”.

 

Nowe możliwości dzięki technologii VSOP

Koszty generowane przez drukarnię oraz koszty związane z napełnianiem produktu są wyższe w przypadku stosowania folii termokurczliwych aniżeli etykiet papierowych. Jednak – jak zapewniają przedstawiciele Müller Martini – nowa technologia VSOP sprawia, że etykiety shrink sleeve stają się bardzo atrakcyjną opcją w produkcji opakowań, nawet pod względem cenowym. Nyco, jedna z największych firm w Europie zadrukowująca folie PET, wytwarza opakowania przy zastosowaniu wszystkich trzech technik druku: flekso UV przy małych zamówieniach, wklęsłodruku przy produkcji wysokonakładowej oraz techniki offsetowej (z wykorzystaniem technologii VSOP tzn. zmiennoformatowych tulei zastępujących cylindry formowe i cylindry pośrednie) do wykonywania zarówno dużych, jak i małych nakładów. Ta ostatnia technologia jest tu stosowana od około roku, wdrożona została przez firmę Drent Goebel, przejętą następnie przez Müller Martini. „Takie zróżnicowanie pozwala nam na doskonałe porównanie wszystkich trzech wariantów” – mówi Christian Steeb. Zdaniem dyrektora generalnego Nyco, nowa technologia jest znakomitym wyborem ze względu na trzy czynniki. Pierwszym jest o wiele niższa ilość odpadów generowana przez maszynę VSOP. Po drugie, czas przezbrojenia urządzenia jest o wiele krótszy. Po trzecie – koszty drukowania w technologii VSOP są znacznie niższe od tych generowanych w technice rotograwiurowej.

 

Zadowolenie klientów

W rezultacie korzystają klienci, którzy otrzymują niższą cenę za jeden metr kwadratowy zadrukowanego podłoża. „Dla nas obniżenie kosztów produkcyjnych oznacza znaczącą przewagą konkurencyjną” – mówi Matthias Roth z firmy Rivella. – „Zamawiane przez nas obecnie nakłady są o wiele niższe niż kiedyś, głównie za sprawą o wiele szerszej gamy produktów oraz dużej liczby kampanii sprzedażowych i promocyjnych”. Christian Steeb dodaje: „W ciągu ostatnich dziesięciu lat przeciętny nakład jednego zamówienia obniżył się o połowę”. W efekcie do wykonania standardowego zlecenia realizowanego przez zainstalowaną w Nyco maszynę VSOP wystarcza wstęga o długości 10 tys. metrów bieżących. Do najniższych przyjmowanych zleceń zużywa się 500 metrów podłoża, przy największych – ok. 40 tys. metrów. Zdaniem Christiana Steeba, dużą zaletą maszyny VSOP, na której zadrukowywanych jest 99 proc. etykiet typu shrink sleeve wykonywanych przez firmę Nyco, jest jakość, przewyższająca – jego zdaniem – tę oferowaną przez rotograwiurę: „Jeśli chodzi o farby, obie technologie są na zbliżonym poziomie. Jednak maszyna VSOP oferuje znacznie lepsze pasowanie kolorów”. Jak twierdzi Matthias Roth, idealnie wydrukowane etykiety i folie termokurczliwe są absolutną koniecznością w przypadku uznanych marek, takich jak Rivella czy Michel: „Opakowanie w naszej branży jest jak wizytówka. Dlatego wymagamy najwyższej jakości druku i współpracujemy tylko z najlepszymi drukarniami potrafiącymi ją zagwarantować”.

 

Technologia VSOP i nowe modele biznesowe

Dzięki zakupowi w ubiegłym roku patentów związanych z maszyną VSOP (przejętych wraz z całą firmą Drent Goebel), Müller Martini może dziś zaproponować swoim klientom bardzo wszechstronne portfolio offsetowych maszyn drukujących w technologii wąskowstęgowej. Są one dostosowane do zróżnicowanych potrzeb zarówno drukarń działających na standardowych rynkach, jak też firm specjalistycznych, i pozwalają na zadrukowywanie tradycyjnych formularzy, składanki komputerowej, etykiet papierowych, różnego rodzaju folii, etykiet foliowych oraz typu shrink sleeve. Hanspeter Pfister, dyrektor zarządzający Müller Martini Printing GmbH z siedzibą w Maulburgu powiedział: „Nasze rozwiązania umożliwiają klientom wdrażanie nowych, obiecujących modeli biznesowych na szybko rosnących rynkach produkcji opakowań giętkich i kartonowych”.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Witamy w roku drupy 2024…

Trudno w to uwierzyć. Po ośmioletniej przerwie w tym roku targi drupa ponownie odbędą się w Düsseldorfie. Oczekiwania są wielkie, ale w branży wciąż niewiele słychać.

 

Jeśli pamiętacie, jakie było typowe „uczucie mrowienia” w okresach poprzedzających poprzednie drupy w ostatnich latach, w porównaniu z tą drupą jest ono właściwie prawie zerowe. „Działanie jak zwykle” jest na porządku dziennym i tak postępują firmy. Niewiele już firm zaprasza przedstawicieli mediów na dobrze zorganizowane i merytoryczne konferencje prasowe i prezentacje z odpowiednim wyprzedzeniem przed targami, aby zaprezentować wspaniałe wieści o nowych produktach. Oszczędza to wysiłek organizacyjny, a przede wszystkim koszty podróży.

Reklama

Ankieta

Czy wojna na Ukrainie ma wpływ na działalność Twojej firmy?

Tak, ma zdecydowany wpływ
Tak, ma umiarkowany wpływ
Trudno stwierdzić
Nie, nie ma wpływu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty